R2-eksamen V11

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

Jeg deriverte det integrerte uttrykket og fikk f(x)?
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

Det holder jo i massevis da det er det de spør om:)
trapes
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 06/05-2011 10:32
Sted: Nord-Trøndelag

Hva syntes dere om induksjonsbeviset? Tok ikke eksamen, men har løst det nå, det virket jo veldig greit eller?
NTNU
kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

Enig.. var i grunn greit å få vist
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

Er jo det samme som står som eksempel i sinusboken, bare at der tar de for seg 1 + 3 + 9 ... = 1/2 * 3^n-1

EDIT:

Noen andre som fikk vondt inni seg når vi skulle vise at f'(x)=5(2x-x^2)e^(-x) ?

Og et spørsmål til slutt: Er ikke AC x AB (vektorer) definert slik at det står vinkelrett på AC og AB? Føler 1d) blir litt sirkellogikk i så fall
Esmail
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 31/05-2011 20:02

Er det noen som vet hvor jeg kan finne fasit til R2 Eksamen vår 2011 ? link pliz
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Esmail skrev:Er det noen som vet hvor jeg kan finne fasit til R2 Eksamen vår 2011 ? link pliz
Nebuchadnezzar skrev:Da begynner jeg på R2. Blir bare noen raske greier. Skikkelig løsning kommer senere =)
les gjennom postene...den kommer...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Fibonacci92 skrev:Er jo det samme som står som eksempel i
Og et spørsmål til slutt: Er ikke AC x AB (vektorer) definert slik at det står vinkelrett på AC og AB? Føler 1d) blir litt sirkellogikk i så fall
[tex]\vec a\cdot \vec b=0 \,<=>\, \vec a \bot \vec b[/tex]

[tex]\vec a\times \vec b=\vec 0 \,<=> \,\vec a \,||\, \vec b[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
lindakatt
Cayley
Cayley
Innlegg: 74
Registrert: 10/10-2010 12:25

FEEERDIG! :D
Var så ufattelig lettet når jeg åpnet eksamen. Utrolig greie oppgaver! Men enig i at det var voldsomt mye graf-tegning, og jeg tegner ganske stygge grafer og... Men. Ellers så skjønte jeg ikke oppgave 7 d, og fikk ikke til induskjonsbeviset på del 1, men det er ene og alene fordi jeg kun har regnet to induksjonsoppgaver før eksamen.

Nei, ja. Det var en snill eksamen! Så på R1 og S1, syntes egentlig at begge de to var verre enn R2. Er så merkelig, virker som de skrur opp nivået så vanvittig på eksamen i alle de andre matte-fagene enn R2, går jo nesten igjen hver gang. Eller kanskje det bare er jeg som synes det. Hehe.

Venter på fasit jeg og ;)
martine_e
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 14/11-2010 17:11

Jeg syns eksamen var grei, men litt stor arbeidsmengde. Rota det til på oppgave 5 c, presterte å bruke posisjonsvektorene i stedet for retningsvektorene, og da blir det forferdelig kølete og feil. Da gikk jo også 5d litt i vasken... Jaja. Brukte ellers virkelig geogebra for det det var verdt i dag, tegnet alle grafer der og brukte det til å finne funksjonsverdier og å tegne fortegnslinjer. Synes synd på de som gjorde slikt for hånd...

Edit: Flere enn meg som savnet andreordens diff? Syns det var litt teit av dem å kun gi én difflikning på del 1 og ingenting på del 2...
lindakatt
Cayley
Cayley
Innlegg: 74
Registrert: 10/10-2010 12:25

Ja, jeg savnet flere diff-likninger... Og særlig siden jeg har fysikk 2 på fredag, og 2.ordnes diff-oppgavene i R2 pleier å være fysikkrelaterte, ergo så føler jeg at jeg har ett lite fortrinn der. Men for all del, skal ikke klage. Oppgavene var fine!

Angående arbeidsmengde (og JA, det var ett mareritt å tegne alle de for hånd), jeg hadde 1T-eksamen forrig uke, og jeg syntes faktisk arbeidsmengden der var vesentlig større, og dette selv om jeg ihvertfall i teorien skulle ha ett veldig godt grunnlag for å løse en 1T-eksamen kjapt og greit. Så i forhold til 1T, synes jeg ikke arbeidsmengden på R2 var stor i det hele tatt.
(selv om jeg er enig i at det var mye å gjøre. Men 1T var MYYYE verre!)
\input{username}
Noether
Noether
Innlegg: 43
Registrert: 21/12-2010 18:39
Sted: Bergen

Jeg hadde 1t og R1 nå disse ukene, og jeg syntest arbeidsmengden på 1t faktisk var grei, hadde del 1 ferdig innført etter en og en halv time, og hadde dermed et godt forsprang på del 2. Men R1 var et mareritt, oppgavene var greie, men jeg skrev så fort at hånden min holdt på å dette av! Allikavell rakk jeg ikke den siste deloppgaven:(...
lindakatt
Cayley
Cayley
Innlegg: 74
Registrert: 10/10-2010 12:25

Hmmm. Må innrømme at jeg brukte litt tid på oppgave 5, den tre-oppgaven. Hehe. Kanskje derfor jeg følte at jeg fikk dårlig tid... Virker som de prøver å overgå seg selv når det gjelder kreative trig-oppgaver. Hehe. Men synes fremdeles 1T var større enn den har pleid å være, da. Ikke sett på R1, så skal ikke uttale meg om det. Noen som har oppgavesettet?
\input{username}
Noether
Noether
Innlegg: 43
Registrert: 21/12-2010 18:39
Sted: Bergen

Tror den skal ligge ute i denne tråden:)

http://www.diskusjon.no/index.php?showt ... 43613&st=0
gelali
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 176
Registrert: 10/04-2009 22:04

For min del var det helt greit at de droppet diffligninger av andre orden på del 2(øvd sykt lite på det). Ellers så var oppgavene relativt lette.
Var det mange som svarte [symbol:pi] på sirkeloppgaven? Leste at man kun skulle finne arealet av øvre halvsirkel... Jaja får håpe på halvt poeng der^^
Svar