Matematikk R1 Eksamen diskusjonstråd

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

R1-mannen

aerce skrev:
claves skrev:Ballen vil lande 5,25 m fra bygningen, men det er ikke det de spør etter, de spør ved hvilket tidspunkt dette skjer. Da er det [tex]t[/tex] vi må finne, ikke [tex]x[/tex].
Søren tenkte ikke på det.
Triller ikke ballen horisontalt nedover ?
Det sto på oppgaven, betyr det ikke at ballen ikke beveger seg i x retning?
I følge figuren ser det heller ikke ut som om ballen beveger seg i y - retning ?
Åle

Hvor mange poeng må man ha for å få en 5er?
Åle

Hvor mange poeng må man ha for å få en 5er?
cookiem

Ifølge sensorveiledningen må du ha 45 poeng for en 5er.
aerce
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 02/03-2014 18:03

På oppgave 2 c står det at P(X)>=0, men jeg tror jeg klarte å skrive P(x)<=0, men tegnet fortegnslinja riktig. Det er to poeng for oppgaven, får jeg poeng i hele tatt for en så grov feil?
hra061

Noen som kan legge ut oppgavene fra dagens R1-eksamen?
malakuja
Noether
Noether
Innlegg: 28
Registrert: 23/01-2013 21:05

Kom på en ting jeg dreit meg skikkelig ut på på dagens eksamen: da jeg skulle skrive inn et uttrykk med et eller annet opphøyd i [tex]^{-\frac{x^{2}}{8}}[/tex] så
klarte jeg ikke å skrive potensen inn i Geogebra. Utrolig teit, men har bare skrevet inn uttrykk opphøyd i tall, som jeg da bruker controll *tall* for å opphøyde i. Dette funket dårlig med et uttrykk med x. Noen som kan forklare hvordan dette gjøres (på mac hvis det har noe å si) ?
Gjest

malakuja skrev:Kom på en ting jeg dreit meg skikkelig ut på på dagens eksamen: da jeg skulle skrive inn et uttrykk med et eller annet opphøyd i [tex]^{-\frac{x^{2}}{8}}[/tex] så
klarte jeg ikke å skrive potensen inn i Geogebra. Utrolig teit, men har bare skrevet inn uttrykk opphøyd i tall, som jeg da bruker controll *tall* for å opphøyde i. Dette funket dårlig med et uttrykk med x. Noen som kan forklare hvordan dette gjøres (på mac hvis det har noe å si) ?
Jeg kan ikke Geogebra, så jeg aner egentlig ikke, men den "vanlige" måten å skrive dette på, f.eks. i Google, WolframAlpha, Mathematica, TeX etc, er:

^(-x^2/8)
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Det er den safe metoden i GeoGebra også.
R1-mannen

Lektorn skrev:Det er den safe metoden i GeoGebra også.
Hvor stor hensyn tar sensoren til helheltsintrykket? Hvis en elev har god forståelse men mange slurvefeil, kan det være at sensoren ser bort fra dem?
malakuja
Noether
Noether
Innlegg: 28
Registrert: 23/01-2013 21:05

Vet det er mulig å skrive det slik, fant bare ikke tegnet..?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Ja det er den "originale" måten å angi eksponent på i GeoGebra (og mange andre programmer). Tegnet ("hatt" ^) ligger til høyre på tastaturet ditt.
Hurtigtastene er veldig kjekke å bruke f.eks. til å legge inn polynomfunksjoner men har sin begrensning ved mer komplekse uttrykk.

Et annet GG-tips: bruk paranteser! Er du i tvil; sleng på et ekstra sett med paranteser.
eulertallet
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 31/05-2014 15:50

Er det bare meg, eller var det veldig mange funksjonsoppgaver på eksamen i går, og kun såvidt noe geometri? Syns egentlig funksjoner er ganske greit, men dreit meg litt ut i går da jeg ikke greide å tyde oppgaveteksten ordentlig i oppg. 2 del 1. Den eneste geometrioppgaven som kom på eksamen var vel grei for de fleste? Gjorde den på et par minutter.
Svar