Side 3 av 3

Re: Matematikk S1 Eksamen diskusjonstråd

Lagt inn: 31/05-2014 16:31
av Gjest
Lisemora skrev:Men er poenget at man må kunne definisjonen av den deriverte, burde man jo også kunne definisjonen av grenseverdi med epsilon-delta-definisjonen, siden den er sentral for å forstå grenseverdier.
Helt ugyldig argumentasjon. Det er ingenting i VGS-pensum som krever kunnskap om epsilon-delta. Det å kunne grenseverdier er derimot sentralt for flere ting, blant annet definisjonen av den deriverte.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du synes definisjonen av den deriverte er så vanskelig. Det er ikke noe eksotisk rocket sciende. Det er så enkelt som et stigningstall. Stigningstallet til en linje, eller en del av en kurve, er gitt ved $a = \frac{\Delta y}{\Delta x} = \frac{y_2 - y_1}{x_2 - x_1}$. Dette er jo ekstremt simpelt. Når lærer vi dette? 9. klasse? "Alle" vet jo også at når man deriverer, så finner man stigningstallet i et uendelig lite punkt. Det vil jo bare si at vi ser hva $\Delta y$ går mot når $\Delta x$ går mot 0. Veldig enkelt. Jeg forstår ikke at du driver og krangler på dette, når det til og med eksplisitt er pensum. Det er en selvfølge at folk skal vite dette før man begynner å derivere, og når derivasjon er et pensum i S1 (noe som ikke for mye forlangt), så skulle det bare mangle at folk vet hva de egentlig gjør for noe.

For the record, så spurte jeg nettopp to stykker på Gløshaugen om de kunne definisjonen av den deriverte. Han første jeg spurte fnyste bare og sa "Eh, ja?", mens han andre bare så dumt på meg, og spurte "Du kødder nå, ikke sant?". Dette er ufattelig basic. Å tro at folk som studerer til å bli sivilingeniør på Gløshaugen ikke kan definere den deriverte er en kjempestor undervurdering.

Re: Matematikk S1 Eksamen diskusjonstråd

Lagt inn: 01/06-2014 16:39
av Rindus
Noen som vet om et løsningsforslag til denne eksamene?

Re: Matematikk S1 Eksamen diskusjonstråd

Lagt inn: 01/06-2014 16:39
av Rindus
Noen som vet om et løsningsforslag til denne eksamen?

Re: Matematikk S1 Eksamen diskusjonstråd

Lagt inn: 01/06-2014 16:54
av Lektorn
Christianac skrev: Har laget et løsningsforslag. Ikke skyt meg om du finner feil, men vær så snill å si fra! :)
LF: https://www.dropbox.com/s/ipj4al2wuexx1p8/LF%20S1.pdf
Jada, det ligger link til et noen poster lenger opp... :roll:

Re: Matematikk S1 Eksamen diskusjonstråd

Lagt inn: 01/06-2014 18:40
av Skolering
Noen som har peiling på prosentandelen riktig som må til for å få 6? :)

Re: Matematikk S1 Eksamen diskusjonstråd

Lagt inn: 01/06-2014 18:53
av skf95
Skolering skrev:Noen som har peiling på prosentandelen riktig som må til for å få 6? :)
Fra sensorveiledningen;
Skjermbilde 2014-06-01 kl. 19.01.24.png
Skjermbilde 2014-06-01 kl. 19.01.24.png (47.81 kiB) Vist 3989 ganger

Re: Matematikk S1 Eksamen diskusjonstråd

Lagt inn: 01/06-2014 18:55
av Christianac
Skolering skrev:Noen som har peiling på prosentandelen riktig som må til for å få 6? :)
Kravet for å få 6 er i utgangspunktet 56 / 60 poeng, men skalaen kan bli endret etter forhåndssensuren. I tillegg må du huske at:

"Karakteren 6 viser at eleven har «framifrå» kompetanse i faget. Når elevene viser
spesielt modenhet eller kunnskap i deler av besvarelsen, skal dette kunne veie opp for
mindre feil og mangler i andre deler, slik at resultatet likevel kan bli en toppkarakter.

Bruk av poeng er bare veiledende i vurderingen. Karakteren fastsettes på bakgrunn av en
helhetsvurdering av besvarelsen, bruk av kjennetegn på måloppnåelse og sensors faglige
skjønn."

Håper det hjalp :)

Kilde: Sensorveiledning S1 (https://pgsf.udir.no/dokumentlager/Doku ... ode=V-2014)

Re: Matematikk S1 Eksamen diskusjonstråd

Lagt inn: 01/06-2014 19:00
av Skolering
Christianac skrev:
Skolering skrev:Noen som har peiling på prosentandelen riktig som må til for å få 6? :)
Kravet for å få 6 er i utgangspunktet 56 / 60 poeng, men skalaen kan bli endret etter forhåndssensuren. I tillegg må du huske at:

"Karakteren 6 viser at eleven har «framifrå» kompetanse i faget. Når elevene viser
spesielt modenhet eller kunnskap i deler av besvarelsen, skal dette kunne veie opp for
mindre feil og mangler i andre deler, slik at resultatet likevel kan bli en toppkarakter.

Bruk av poeng er bare veiledende i vurderingen. Karakteren fastsettes på bakgrunn av en
helhetsvurdering av besvarelsen, bruk av kjennetegn på måloppnåelse og sensors faglige
skjønn."

Håper det hjalp :)

Kilde: Sensorveiledning S1 (https://pgsf.udir.no/dokumentlager/Doku ... ode=V-2014)
Takk! var veldig opplysende :D

Re: Matematikk S1 Eksamen diskusjonstråd

Lagt inn: 01/06-2014 21:16
av ahbf
Del 2 oppgave 1 har en feil.
I tabellen skal det nok stå Varmetap (kWh), ikke Varmetap (kWh/m2). Alternativt skulle x og y vært utelatt i utrykkene i den kolonnen.
Syns det er ille at det er feil i et eksamenssett. Håper ikke elever er blitt forvirret av dette.

Re: Matematikk S1 Eksamen diskusjonstråd

Lagt inn: 03/06-2014 20:53
av ahbf
Christianac skrev:
Markus111 skrev:Noen som har mulighet til å legge ut et løsningsforslag?
Har laget et løsningsforslag. Ikke skyt meg om du finner feil, men vær så snill å si fra! :)
LF: https://www.dropbox.com/s/ipj4al2wuexx1p8/LF%20S1.pdf
Del 2 oppgave 1 har en feil, i oppgaveteksten.
I tabellen skal det stå Varmetap (kWh), og ikke Varmetap (kWh/m2). Alternativt skulle x og y vært utelatt i uttrykkene i den kolonnen. Hvis man løser ut fra det som står, får man ingen løsning på oppg b). Dessuten blir vel løsningene meningsløse, men en elev har jo vanligvis ikke en slik innsikt.