Diskusjon av R1 eksamen V2015

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

R1 elev

Hallo Andrea!

Siden du har 1T er det både muligheter for å velge R1 og S1 (pluss 2P da..). Jeg vet ikke hva du har tenkt videre, men å ha med seg R1 og R2 pensumet er gull verdt. Fikk selv 5 i 1T og syntes det faktisk var litt vanskelig siden jeg har plankekjørt gjennom u.skolen med alt riktig på flere heldagsprøver osv. Etter jeg begynte på R1 kurset har det hele forandret seg litt, og jeg har måttet jobbe bra med stoffet, men ikke mer enn litt lekser en gang i blant og øving til prøver. Slet litt i starten av året, men nå har det løsnet og får 5/6 på de siste prøvene og heldagsprøver.

Jeg prøver ikke å "skryte" med dette innlegget, men prøver bare å si at du ikke trenger å være Einstein for å få en god karakter i R1, og at det slett ikke er SÅÅÅ vanskelig (hvis du har grei kunnskap fra 1T). Føler også at pensummet i R1 ikke er så særlig mye vanskeligere enn S1, men det får noen andre svare på. Uansett ønsker jeg deg lykke til, og håper du blir en del av R1-klubben ;)

Vet noen her hvor mange av norske studenter som velger R1/R2 hvert år btw?
vgb
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 29/11-2011 21:07

Jeg klarer ikke åpne løsningsforslaget som ligger på eksamenssiden, hvilket format er det i?
Gjest

vgb skrev:Jeg klarer ikke åpne løsningsforslaget som ligger på eksamenssiden, hvilket format er det i?
Det er pdf :!:
Gjest10

Ser at jeg på oppgave 1c skrev [tex]3(2x^2-1)^2 \cdot 4x=8x(2x^2-1)^2[/tex], noe som selvfølgelig er feil.
På oppgave 3 skrev jeg [tex]\frac{x^2}{x(x+2)(x-2)}=\frac{1}{(x+2)(x-2)}[/tex].
Hvor mye tror dere sensor kommer til å trekke for disse feilene?
Gjest

Gjest10 skrev:Ser at jeg på oppgave 1c skrev [tex]3(2x^2-1)^2 \cdot 4x=8x(2x^2-1)^2[/tex], noe som selvfølgelig er feil.
På oppgave 3 skrev jeg [tex]\frac{x^2}{x(x+2)(x-2)}=\frac{1}{(x+2)(x-2)}[/tex].
Hvor mye tror dere sensor kommer til å trekke for disse feilene?
Oppgave 1c gir 2 poeng, ville trukket 1.
Oppgave 3 poeng gir 3 poeng, ville trukket 1 poeng der også.

Men nå er ikke forhåndssensuren klar ennå, kan komme instrukser fra udir angående slike feil i den.

Mvh
faglærer (og sensor) i matematikk R1
random123

Hvor mange poeng hadde jeg fått for Del 2 oppgave 1, hvor jeg tegner sirkelen på Geogebra med sentrum i (3,0). Misforsto at y = x, betydde y= 0, (automatisk i hodet kom formelen for en lineær funksjon= y=ax+b). Da vil selvfølgelig likingen for sirkelen også være en følgefeil, men jeg hadde da x-koordinaten. Vil man få poeng for det? ut av 4 poeng, hvor mange ville man ha fått/hvor mange ville dere ha gitt?
trodseth
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 21/05-2015 14:03

Hei,
flere som har gjort samme feil i oppgave 1a på del 2. Denne feilen forenkler også oppgaven litt, og det blir neppe gitt noen poeng for det svaret.
Men b-oppgaven vil du antakelig få 2 poeng for (av 2 mulige, rart man kan få 2 poeng oppgave 1b når det bare er å lese av GeoGebra).

Så til sammen vil jeg tippe at en sensor vil gi 2 poeng av 4 mulige totalt i oppgave 1 på del 2, det har i hvertfall jeg gitt til de som har gjordt samme feil (allerede sett 2-3 besvarelser med akkurat denne feilen).

Mvh
faglærer (og sensor) i matematikk R1
mino

på oppgave 1 del 2, stå der at y=x jeg tolket den slik at y-koordinat ligger på x-aksen altså S(x,0), blir det feil ??
Magda

trodseth skrev:Hei,
flere som har gjort samme feil i oppgave 1a på del 2. Denne feilen forenkler også oppgaven litt, og det blir neppe gitt noen poeng for det svaret.
Men b-oppgaven vil du antakelig få 2 poeng for (av 2 mulige, rart man kan få 2 poeng oppgave 1b når det bare er å lese av GeoGebra).

Så til sammen vil jeg tippe at en sensor vil gi 2 poeng av 4 mulige totalt i oppgave 1 på del 2, det har i hvertfall jeg gitt til de som har gjordt samme feil (allerede sett 2-3 besvarelser med akkurat denne feilen).

Mvh
faglærer (og sensor) i matematikk R1
Hei. Ser du er faglærer og sensor. Dette gjelder ikke R1, men R2. Hva er grensene for å få 5 og 6? Dersom man har regnet med 1/3 isteden for 1/6 for volum av pyramide med trekant som grunnflate, hvor mange poeng trekkes?
kkw

Synes mange av oppgavene på R1-eksamen var svært dårlig formulert i tillegg til at de kun dekket et smalt spekter av pensum.
trodseth
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 21/05-2015 14:03

Jeg vil tippe at feil formel når det gjelder volum av pyramide vil gi 1 poeng i trekk hvis oppgaven gir 2 poeng. For å få 6 i karakter bør du ikke miste mer enn 4 poeng totalt på hele oppgavesettet. For å få 5 i karakter bør du ikke miste mer enn 15 poeng, men disse poenggrensene er veiledende.

Angående R1-eksamen, så er jeg enig i at oppgavene ikke var dekkende for pensum: Var for eksempel ingen oppgaver med sannsynlighet, de har altså hoppet over et helt hovedområde. Tror det er første gang på eksamen i R1.

Mvh
faglærer i matematikk R1
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

trodseth skrev:Jeg vil tippe at feil formel når det gjelder volum av pyramide vil gi 1 poeng i trekk hvis oppgaven gir 2 poeng. For å få 6 i karakter bør du ikke miste mer enn 4 poeng totalt på hele oppgavesettet. For å få 5 i karakter bør du ikke miste mer enn 15 poeng, men disse poenggrensene er veiledende.

Angående R1-eksamen, så er jeg enig i at oppgavene ikke var dekkende for pensum: Var for eksempel ingen oppgaver med sannsynlighet, de har altså hoppet over et helt hovedområde. Tror det er første gang på eksamen i R1.

Mvh
faglærer i matematikk R1
De kunne faktisk har erstatt den første oppgaven på del 2 med en binomisk eller hypergeometrisk sannsynlighetsoppgave, hvor man gjør noen beregninger med f. eks CAS osv.
Feynmans_trommer
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 22/05-2015 14:54
Sted: Trondheim

Da har Udir lagt ut forhåndssensuren, ser at karaktergrensen for å oppnå 6 har blitt justert.
Forhandssensur_REA3022_Matematikk_R1_V15.pdf
Forhåndssensur R1-eksamen V15
(151.89 kiB) Lastet ned 481 ganger
Sometimes I cross the Möbius strip to get to the same side #badass
Gjest

Er det mulig å få resultatet før 19 Juni?
Joes

Gjest skrev:Er det mulig å få resultatet før 19 Juni?
Nei, det går dessverre ikke.
Svar