Matematikkeksamen S1, vår 2015

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

claves
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 190
Registrert: 26/03-2013 18:57

Tror det menes fra og med 127. Uansett vil svarene her kunne variere noe avhengig av hvordan du har rundet av koeffisientene til kostnadsfunksjonen.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Nullpunktet er x-verdien 126,77. Da må det være mellom 126 og 1194 enheter. Jeg tolker "mellom" som at man ikke tar med de x-verdiene du nevner. Div mellom 126 og 1194 mener jeg er lik L = [127,1193]. Hverken 126 og 1194 enheter gir overskudd.
claves
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 190
Registrert: 26/03-2013 18:57

Da tolker vi "mellom" forskjellig. Uansett vil dette avhenge noe av hvordan du runder av K(x). Jeg har brukt [tex]K(x) = 0,134 x^2 + 72,7 x + 20315[/tex]. Da får jeg overskudd fra og med 127 enheter til og med 1196 enheter.
olen1709
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 20/05-2015 11:04

claves skrev:Hvorfor 30,02 grader, og ikke 30? (Oppgave 3b, del 2)
Det er vel ok med 30. Jeg har ikke regnet igjennom selv. Fasiten var som sagt laget av elever.
olen1709
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 20/05-2015 11:04

Fysikkmann97 skrev:2b: for å få overskudd må det produseres mellom 127 og 1194 enheter.

Er ikke dette feil? 127 produserte enheter gir også overskudd.
Med tekst burde man skrevet fra og med 127 og til og med 1194. Regner med det er det som menes. Ellers er det jo enklere med matematikk-språket: [127,1194]
olen1709
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 20/05-2015 11:04

fuckmylife skrev:Jeg gikk fra eksamensrommet og følte det gikk så noenlunde greit. Jeg klarte ingen av sannsynlighetsoppgavene. Jeg har heller ikke gjort oppgavene i CAS, så får ikke fult med poeng på de oppgavene.. Helt siden i går har det poppet opp i hodet mitt alle feilene jeg gjorde. Jeg forstår nesten ikke at jeg gjorde de feilene jeg gjorde. For eksempel at jeg endret stigningstall da jeg skulle finne en paralell linje. Jeg forstår virkelig ikke hva jeg holdt på med, jeg tror ikke jeg tenkte ordentlig.. Det verste er at det sikkert er mer enn jeg tror.... Jeg tror jeg kommer til å ende opp med 2, og 3 om jeg er har griseflaks... Jeg lurer på om noen vet hva poenggrensene for karakterene i år er? Jeg er virkelig ikke en 2'er kandidat, så det er så surt... Føler jeg mister all verdighet dersom jeg får 2. Livet går bokstavelig talt under:-/
Sensorveiledningen sier følgende om karaktergrenser:

56 for 6

45 for 5

35 for 4

24 for 3

12 for 2

Dette er nedre grenser, altså det man minst må ha.

Ellers sier veiledningen også at bruk av poeng kun er veiledende. Karakteren skal settes på bakgrunn av en helhetsvurdering (min erfaring er at det likevel ikke skjer, man bruker karaktergrensene ganske slavisk). Det står også at skalaen kan bli justert etter forhåndssensurrapporten.
Jeorg

olen1709 skrev:Jeg satte S1-klassen min til å lage fasit til gårsdagens eksamen. Virker som de synes eksamen var passe vanskelig. Det de likte dårligst var "CAS-tvang" på oppgaver som er enklere å løse på andre måter. Helt siste oppgave falt også vanskelig ut. Klassens forslag til fasit er vedlagt:
Fasit S1-eksamen V2015.docx
I følge denne fasiten fikk jeg til alt bortsett fra den siste likningen på del 1, og den med hvor mange enheter som gir størst overskudd. Da fikk jeg nemlig 681.2 enheter (del 2 oppgaven altså), og overskudd på 40118 eller noe lignende.

Tror dere at det fortsatt er mulig å få 6? Tredje gang jeg tar opp S1-matte, og har fått 5 alle de forrige gangene. Håper det går bra denne gangen hehe
theafri
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 19/05-2015 14:40

Her er eksamen: http://matematikk.net/side/Eksamensoppgaver

Om noen vil legge ut fasit hadde det vært fint :)
hmmmmmmmmmmmmmmmmm

Nebuchadnezzar skrev:Ikke før noen legger ut eksamensoppgavene ;)
Her er oppgaven :)

http://matematikk.net/matteprat/viewtop ... 13&t=40037
hmmmmmmmmmmmmmmmmm

Hvordan fikk du tilgang til fellessensuren?
Fysikkmann97 skrev:Ja, det er vel det som foreløpig er poengsummen du trenger for å få en sekser. Kan bli noe endret med forhåndssensuren.

4b
En fullgod besvarelse argumenterer for topp- og bunnpunkt.
Del 2
1
En fullgod besvarelse begrunner hvilke sannsynlighetsfordelinger som gjelder.
3a
Dersom graftegner på datamaskin ikke er brukt, gis maksimalt 1 poeng for hele deloppgave 3a.
4a
Kandidaten må argumentere for definisjonsmengden for å få full uttelling.
4b
Dersom CAS ikke er brukt, gis maksimalt 1 poeng for hele deloppgave 4b.
4c
Dersom CAS ikke er brukt, gis maksimalt 1 poeng for hele deloppgave 4c.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Fellessensur er ikke før 18-19. juni, om jeg ikke tar feil. Sensurveiledningen derimot, ligger på Udir sine sider.
Jeorg

Fysikkmann97 skrev:Fellessensur er ikke før 18-19. juni, om jeg ikke tar feil. Sensurveiledningen derimot, ligger på Udir sine sider.

Måtte man seriøst på sannsynlighetsoppgavene begrunne hvorfor man brukte hypergeometrisk/binomisk? UDIR kan jo jammen meg begynne å SKRIVE det inn i selve oppgaven før de begynner å trekke for det...

På flere av de gamle eksamenene var det oppgaver som eksplisitt sa at man måtte begrunne hvilken sannsynlighetsfordeling som gjelder, det var det ikke denne gangen. Skal de begynne å trekke for noe de ikke spør etter?
Jeorg

Ser også at jeg "bomma" ved å ikke begrunne hvorfor definisjonsmengden på oppgave 4 a) er gitt ved <0, 1,5>. jammen, da røyk den sekseren.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Jeg bommet på 4d... Glemte å trekke ut 3 fra 12x så endte opp med 12 som x-verdi for den andre tangenten :/ Hadde jeg bare ikke måttet fylt inn de 14 arkene mine helt på slutten hadde jeg kanskje fått tid til å se over oppgavene og lagt merke til den ;(
idnmsy

har mer eller mindre vært i en konstant tilstand av panikk siden jeg gikk ut av klasserommet i går fordi jeg rett og slett ikke aner om jeg i det hele tatt klarte ståkarakter, så er det noen som kan gi meg en formening om hvorvidt jeg gjorde det eller ikke?

på del 1 fikk jeg til oppgave 1, 2a, 3, 4a, delvis 4b (jeg ser i ettertid at jeg gjorde alt riktig fram til den aller siste biten, så jeg gjorde vel 80% av deloppgaven riktig), og på del 2 fikk jeg til oppgave 1a+b og 2a+b. er det noen sjanse for at jeg får en ståkarakter, om så bare en 2'er? :cry:
Svar