Matematikk R2 Eksamen 20.5.15

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

MatIsa
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 150
Registrert: 12/06-2013 12:09
Sted: Trondheim

Personlig synes jeg oppgavene var veldig greie. Jeg har uheldigvis vært ganske forkjøla og tung i hodet de siste dagene, men er ganske sikker på at jeg greide alle sammen
Gjest skrev:Har noen av dere som er så selvsikre lyst til å prøve dere på et løsningsforslag? :)
Kan godt prøve, hvis ingen andre allerede har laget et
MatIsa
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 150
Registrert: 12/06-2013 12:09
Sted: Trondheim

andreasaa skrev:Induksjon begynte jeg å lese på først i går kveld, men tror jeg heldigvis fikk med meg nok til å løse oppgave 6.
Utledningen min på oppgave 6 ble i hvertfall slik:

[tex]a_{n} = \frac{n(n-3)}{2}[/tex]

Antar at dette er riktig for n = t:

[tex]a_{t} = \frac{t (t-3)}{2}[/tex]

Tester om dette stemmer for t + 1:

Venstre side:

[tex]a_{t+1} = a_{t}+t-1[/tex] (Her satte jeg inn formelen som var gitt i oppgaveteksten: [tex]a_{n+1} = a_{n}+n-1[/tex]

[tex]a_{t+1} = \frac{t (t-3)}{2} +t-1[/tex] (Satte så inn utrykket for [tex]a_{t}[/tex], som er det samme som høyre side av likningen.)

[tex]a_{t+1} = \frac{t^2-3t+2t-2}{2}=\frac{(t+1)(t-2)}{2}[/tex]

Høyre side:

[tex]\frac{(t+1)((t+1)-3)}{2}=\frac{(t+1)(t-2)}{2}[/tex] (Erstatter t med t+1 og får det samme utrykket på høyre side som på venstre side.
Ser bra ut, men du har glemt å vise at påstanden er sann for grunntilfellet, $n=1$
andreasaa
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 27/11-2014 14:57

Var tydeligvis litt for sent å begynne å lese på dette i går kveld
oysals
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 01/12-2014 22:37

Martin.F skrev:
oysals skrev:Er det noen som har en PDF med oppgaveteksten?
R2 vår 2015.pdf
Tusen takk! :-)
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

Her er oppgaven:
2015V R2 vår 2015.pdf
(662.58 kiB) Lastet ned 342 ganger
Gjest 2

Gjest skrev:
amøben skrev:Dette var den letteste eksamen noen sinne. Var ferdig på 32 minutter. Del 2 var plankekjøring. Alt rett. Var dette R2? Gikk jeg feil? Var dette P? For lett. Dette blir barnematematikkeksamen. Finnes det virkelig noen som har fått feil på noe? Den er lei :P
Det er flott at det går bra, men å si at dette var P og trykke det inn for dem det gikk dårlig for tar kaka
Personlig gikk det veldig bra for meg, men samtidig bråstopper jeg når du kaller det for P-matematikk og dermed tråkker ned på dem. I tillegg å kalle det barnematematikk og uttrykke ironisk om noen i det hele tatt får feil, gjør at jeg blir veldig forundret og stiller spørsmåltegn..
R2 skal være vanskelig. Det skal ikke være enkelt å bestå, eller få topp karakter. Det er jo trossalt det vanskeligste matematikkfaget på VGS, og det blir rart å se vanlige 3-4'r elever, få 5 nesten 6?
Det forteller jo litt om hvordan matematikken foregår i Norge.
Gjest 2

Per29 skrev:
Klof21 skrev:Vil noen dele fremgangsmåte i siste deloppgave på del 2? Jeg regnet det bestemte integralet for f og g, og f og h. Avgrenset selvfølgelig med riktige x-verdier, med x=(s+t)/2 "opp i midten" der et sted. Fikk ut en meget lang likning med s, t, a, b og x som ukjente i CAS, og tror ikke jeg fikk lik likning for de to integralene :?
Gjorde det samme, endte opp med [tex]\frac{-(s-t)^3}{24}[/tex]
Fikk det samme som deg,
Argumenterte med at det er riktig ettersom t ligger høyere enn S, og dermed vill arealet bli positivt =)
R2jenta

Jeg rota litt på oppgaven om uendelige rekker. Jeg satt inn a1=1, ikke 2. At det går an!!!! På den siste oppgaven glemte jeg helt at områdene er avgrensa av f og tangentene, og tok bare integralet til f. Uf!! Betyr det at jeg mister alle poengene på disse to oppgavene?
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 297
Registrert: 24/04-2014 14:33
Sted: Cyberspace

Går det ikke ann å løse sin(x) + cos(x) = 1 på denne måten;

[tex](sin(x) + cos(x))^{2} = 1^{2} \leftrightarrow sin^{2}(x) + 2*sin(x)*cos(x) + cos^{2}(x) = sin^{2}(x) + cos^{2}(x) \leftrightarrow sin(2x) = 0[/tex] osv? Metoden i løsningsforslaget streifet meg ikke engang

Eksamen var ikke så værst. Gjorde et par slurvefeil. Hoppet over induksjon, hadde brukt altfor mye tid på det. Glad det ikke kom noe om retningsdiagram, for det gadd jeg rett og slett ikke øve på, da jeg har plukket det opp et sted at det ikke dukket ofte opp på eksamen, uten at jeg vet hvorfor..


EDIT: Noen som vet dato for karakterene? Ettersendingsskjemaet skal sendes senest 1. juli, så regner det er i god tid før det hvertfall :))
Herr Simon
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 20/05-2015 19:59

Skrev over eksamen til et word dokument for dem som er interessert i å see oppgavene. Har kun fått tid til å skrive ned Del 1.

https://mega.co.nz/#!EBInALzI!BPX7Js6Wm ... PQw4w7u56E
Gjest

Tok en veldig streng sensur på meg selv. Da har jeg 46 poeng. Blir spennende å se om det holder..
Gjest

til 5 selvfølgelig..
Gjest 2

hallapaadeg skrev:Går det ikke ann å løse sin(x) + cos(x) = 1 på denne måten;

[tex](sin(x) + cos(x))^{2} = 1^{2} \leftrightarrow sin^{2}(x) + 2*sin(x)*cos(x) + cos^{2}(x) = sin^{2}(x) + cos^{2}(x) \leftrightarrow sin(2x) = 0[/tex] osv? Metoden i løsningsforslaget streifet meg ikke engang

Eksamen var ikke så værst. Gjorde et par slurvefeil. Hoppet over induksjon, hadde brukt altfor mye tid på det. Glad det ikke kom noe om retningsdiagram, for det gadd jeg rett og slett ikke øve på, da jeg har plukket det opp et sted at det ikke dukket ofte opp på eksamen, uten at jeg vet hvorfor..


EDIT: Noen som vet dato for karakterene? Ettersendingsskjemaet skal sendes senest 1. juli, så regner det er i god tid før det hvertfall :))
Du kunne laget enhetsirkelen og sett uifra den
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 297
Registrert: 24/04-2014 14:33
Sted: Cyberspace

Gjest 2 skrev: Du kunne laget enhetsirkelen og sett uifra den
Kunne sikkert gjort mye rart, men det var ikke det jeg spurte om :D
Svar