Kjapt spørsmål til lodve

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Kan prøve å få tak i til deg, kjenner en del som har R2, og nettopp fått igjen prøven sin :D Forøvrig synes jeg kjemien er mye vanskeligere enn fysikken, og jeg kjenner ingen som er uenige i det.
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

Realist1 skrev:Kan prøve å få tak i til deg, kjenner en del som har R2, og nettopp fått igjen prøven sin :D Forøvrig synes jeg kjemien er mye vanskeligere enn fysikken, og jeg kjenner ingen som er uenige i det.
wow, da hadde jeg vært evig takknemmelig!

Njjaa :D Motsatt er det hos oss altså, de fleste liker kjemien bedre... men selvfølgelig er kjemi også vanskelig... strenge krav i begge fagene egentelig :)
fiasco
lurkelærer
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 29/09-2008 11:31

mathme skrev: Selvfølgelig er det forskjell, lærerne lager jo prøvene selv, så tviler på at noen vil få samme oppgaver liksom.
:)
Realist1 skrev:Stemmer. :D
Samtidig er det litt spesielt å se Sinus-logoen trykt på papiret, (...) Minner nesten om en offisiell prøve.
Dere kommer snart nok til å oppdage det dersom dere utveksler mer informasjon: Cappelen, Aschehoug og Gyldendal lager eksempler på prøver som ligger i det passordbeskyttede lærerrommet på nettsidene. Kapittelprøvene endrer seg ikke fra år til år, men de lager hvert halvår et nytt forslag til heldagsprøve.

R1 og X-prøvene som er lagt ut her, er tilnærmet identiske med Cappelens forslag, et par deloppgaver har blitt lagt til. Noen lærere gjør det sånn, andre klipper og limer fra oppgavesamlinger og andre lærebøker.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Så det betyr at de som skal ta R1 til neste år kan vente seg en lik prøve?
lurkelærer
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 29/09-2008 11:31

Realist1 skrev:Så det betyr at de som skal ta R1 til neste år kan vente seg en lik prøve?
Og at de som har R1 på andre skoler med samme bok kan få samme prøve. Disse prøvene var også i bruk i fjor og nå når alle hjelpemidler er tilgjengelige er det enorme muligheter. Heldagsprøvene er ikke på samme dag på alle skoler for eksempel.

Jeg er mange ganger glad for at elevene mine ikke vet hvor oppgavene kommer fra (innimellom rett fra oppgavesamlingen de har med fasit til).
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

lurkelærer skrev:
Realist1 skrev:Så det betyr at de som skal ta R1 til neste år kan vente seg en lik prøve?
Og at de som har R1 på andre skoler med samme bok kan få samme prøve. Disse prøvene var også i bruk i fjor og nå når alle hjelpemidler er tilgjengelige er det enorme muligheter. Heldagsprøvene er ikke på samme dag på alle skoler for eksempel.

Jeg er mange ganger glad for at elevene mine ikke vet hvor oppgavene kommer fra (innimellom rett fra oppgavesamlingen de har med fasit til).
Jøss, så det betyr at vi får lov til å bruke boka under eksamen/ eller prøve ? :shock: Og i tillegg til det tar de oppgaver fra boka til eksamen/prøve, hvor vi har fasit ? :shock:
fiasco
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Han mener nok at enkelte lærere velger å bruke oppgaver fra boka istedenfor den foreslåtte fra forlagene. Tviler på at det er lov til å bruke bok på eksamen/tentamen. Men jeg vet at vi får lov å bruke dem på vanlige prøver. Jeg gidder dog aldri. Litt fordi det er umoralsk, enten kan jeg det, eller så kan jeg det ikke, enkelt og greit - og litt fordi jeg faktisk ikke gidder å ta med meg bøkene på en prøve.
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

Realist1 skrev:Han mener nok at enkelte lærere velger å bruke oppgaver fra boka istedenfor den foreslåtte fra forlagene. Tviler på at det er lov til å bruke bok på eksamen/tentamen. Men jeg vet at vi får lov å bruke dem på vanlige prøver. Jeg gidder dog aldri. Litt fordi det er umoralsk, enten kan jeg det, eller så kan jeg det ikke, enkelt og greit - og litt fordi jeg faktisk ikke gidder å ta med meg bøkene på en prøve.
Jøss, det høres villt ut, at dere får lov til å ta bøker med til prøve :shock: Vi får såvidt lov til å ta med formelsamling :?
fiasco
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Det verste er at i klassen min på nesten 30 elever var det bare jeg og én annen som ikke hadde med bøker på første prøve (hadde bare kalkis og penn i jakkelomma). Resten hadde med bøker, formelsamlinger, notatbøker med løste oppgaver,regelbøker o.l. Likevel var det bare jeg og én annen i hele klassen som fikk 6. Tror det var fem 5ere. Resten var dårligere. Snittet var ca. 3. Fatter ikke at det er mulig å prestere så dårlig når man faktisk kan sitte og glo på et nøyaktig tilsvarende regnestykke med løsningsforslag.
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

Realist1 skrev:Det verste er at i klassen min på nesten 30 elever var det bare jeg og én annen som ikke hadde med bøker på første prøve (hadde bare kalkis og penn i jakkelomma). Resten hadde med bøker, formelsamlinger, notatbøker med løste oppgaver,regelbøker o.l. Likevel var det bare jeg og én annen i hele klassen som fikk 6. Tror det var fem 5ere. Resten var dårligere. Snittet var ca. 3. Fatter ikke at det er mulig å prestere så dårlig når man faktisk kan sitte og glo på et nøyaktig tilsvarende regnestykke med løsningsforslag.
Hahaha :lol:

Tingen er at de som tar med seg bøker og sånnt, lærer ikke stoffet, for de satser på at allt kommer til å gå bra, når de har boka. Det ender med at de bruker hele tida på å tenke hvordan de skal løse oppgave/bla i boka og stresse. Mens du og han andre karen har det i hendene, er mer sikker på det dere gjør og gjør det mye raskere! Viktigst av allt: matematikk er logikk, ikke en samling av formler og hvordan du skal løse ting og tang. Hvis du forstår logikken, lærer du det for alltid. Hvis du opperer kun med formler og en hel haug med regler, har du ikke lært en ting... da klarer du heller ikke løse ukjente problemstillinger som trenger samme "verktøy" som du har lært å bruke. Å lære matematikk er å forstå, ikke pugge regler.
fiasco
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Du må jo først forstå hvordan reglene brukes før du kan det utenat. Jeg tror ikke det er noen som pugger regler i matten, for det er alt for mange å kunne. Matematikk er rett og slett basert på logikk. Enten kan du det, eller så kan du det ikke, selv om du kan en formel utenat.

Du kan dog pugge en tekst og likevel ikke forstå det og klare seg ganske bra på en prøve, det er fullt mulig. Men matematikk, tror ikke det.

Ja! Du kan bruke alle hjelpemidler under prøven, bøker, notatboka, løseark (så lenge arkene er stiftet sammen eller i en perm), med andre ord alt!

Det er faktisk en grunn til hvorfor jeg stiller så mange tåpelige og dumme spørsmål her på forumet :P
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Alt bortsett fra kommunikasjon :wink:
Du kan ikke snakke med noen, på noen som helst måte, men om du vil, kan du ta med deg et leksikon, oppgavebøka med fasit, printe ut løsningsforslagene til alle oppgavene (ligger på hjemmesidene til Sinus) osv. Ganske sykt at det er så dårlige resultater egentlig. Har bare tatt med meg hjelpemidler en gang i hele mitt liv og det var før en tentamen på ungdomsskolen da jeg tok med meg en post-it-lapp med regler for to ligninger med to ukjente. Var ustødig på det.
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

Men, gjelder dette for alle matematikk elever ved alle skoler i landet, eller gjelder det bare dere ? Er dette ny ? Har dere link til denne ordningen ?
fiasco
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Alle ikke-kommuniserende hjelpemidler er tillatt ved eksamen. Noen skoler har adoptert dette på enkelte prøver slik at elevene kan venne seg til det (eller av andre grunner).
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Lodve og jeg bor hvertfall på vidt forskjellige kanter av landet. Tror det er noe felles, men jeg har ikke link. Men det finnes sikkert.
Svar