Side 4 av 7

Lagt inn: 31/05-2011 22:00
av gundersen
Er det ikke bare R1 der? leste ikke gjennom hele tråden though

Lagt inn: 31/05-2011 22:04
av lindakatt
Men dere, hva har skjedd med de oppgavene hvor man kan velge alt.1 eller alt.2???

Lagt inn: 31/05-2011 22:06
av gelali
De har sluttet med det! Fra og med i år skal man svare på alle oppgavene på del 2.

Lagt inn: 31/05-2011 22:10
av kimjonas
Janhaa skrev:
Fibonacci92 skrev:Er jo det samme som står som eksempel i
Og et spørsmål til slutt: Er ikke AC x AB (vektorer) definert slik at det står vinkelrett på AC og AB? Føler 1d) blir litt sirkellogikk i så fall
[tex]\vec a\cdot \vec b=0 \,<=>\, \vec a \bot \vec b[/tex]

[tex]\vec a\times \vec b=\vec 0 \,<=> \,\vec a \,||\, \vec b[/tex]
Det sto ikke at [tex] \vec a[/tex] eller [tex] \vec v[/tex] ikke kunne være [tex] \vec 0 [/tex], så det er vel kanskje verdt å nevne at en av dem, eller begge, kan være 0-vektorer.

Lagt inn: 31/05-2011 23:05
av Wency
Har sett gjennom vurderingsskjemaet som sensorene bruker, og man får overraskende mye poeng bare for å tegne grafene og lage fortegnslinjene!

Lagt inn: 31/05-2011 23:42
av Fibonacci92
Janhaa skrev:
Fibonacci92 skrev:Er jo det samme som står som eksempel i
Og et spørsmål til slutt: Er ikke AC x AB (vektorer) definert slik at det står vinkelrett på AC og AB? Føler 1d) blir litt sirkellogikk i så fall
[tex]\vec a\cdot \vec b=0 \,<=>\, \vec a \bot \vec b[/tex]

[tex]\vec a\times \vec b=\vec 0 \,<=> \,\vec a \,||\, \vec b[/tex]
Jeg sikter til Oppgave 1e, var jeg som rotet:)

Lagt inn: 31/05-2011 23:45
av \input{username}
Ja, jeg syntes også det, men husk at det er mye skillz som må til for å lage en god graf. Selv hater jeg det, man lager tabell, akser med riktig tilpassede enheter, finner evt ekstremalpunkter og bruddpunkt/asymtoter og kanskje til og med vendepunkt for å få en så nøyaktig graf som mulig. Alt vel så langt, men idet jeg setter pennen på arket og skal tegne denne grafen som til nå har vært en nøyaktig vitenskap, blir den skjelven og skjev og alt ser plutselig ut som en barnetegning:( Synes håndtegnede grafer er meningsløs. Hurra for geogebra!

</rant>

Lagt inn: 01/06-2011 00:25
av Nebuchadnezzar
[tex]Oppgave1 \\ a)\;\;1)\;\;{f^\prime }\left( x \right) = 4\cos \left( {2x} \right) \\ \;\;\;\;\;2)\;\;{g^\prime }\left( x \right) = 2x\left( {\cos \left( {2x} \right) -x\sin \left( {2x} \right)} \right) \\ \;\;\;\;\;3)\;\;{h^\prime }\left( x\right) = \frac{1}{2}\frac{{x - 2}}{{\sqrt {{x^2} - 4x} }} \\ b)\;\;1)\;\;{I_1} = \left( {x - 1} \right){e^x} + C \\ \;\;\;\;\;2)\;{I_2} = 2\ln\left| {x + 3} \right| + 3\ln \left| {x - 3} \right| + C \\ c)\;\;y = \sqrt{1 - {x^2}} \Rightarrow {y^2} + {x^2} = 1\;{\rm{sirkel}}\;\int_{ - 1}^1 {\sqrt {1 - {x^2}} dx} = \frac{\pi }{2} \\ d)\;\;1\;\;\vec{a} \cdot \vec{b} = 0 \Leftrightarrow \vec{a} \bot \vec{b} \Rightarrow {\rm{Vinkelen er 90 grader }}{\rm{, a staar vinkelrettp{\aa} b}}{\rm{.}} \\ \;\;\;\;\;2)\;\;\vec{a} \times \vec{b} = 0 \Leftrightarrow \vec{a} \cdot \vec{b} \cdot \sin \left( \alpha \right) =0 \Rightarrow \alpha = 0 \vee 180\;\;{\rm{a og b er parallele}} \\ \qquad {\rm{selvsagt kan en av vektorene ogsa ha lengde null}{\rm{,}} \\ e)\;\;\vec{n} = \vec{AB} \times \vec{AC} = \left[ { -10,5,5} \right]\;,\;\vec{n} \cdot \vec{AB} = \left[ { - 10,5,5} \right\left[ {1, - 2,4} \right] = - 10 - 10 + 20 = 0 \\ \qquad \qquad \qquad \qquad \qquad \quad \;\;\;\vec{n} \cdot \vec{AC} = \left[ { - 10,5,5}\right]\left[ {2,1,3} \right] = - 20 + 5 + 15 = 0 \\f)\;\;1 + 4 + ... + {4^{n - 1}} = \frac{{{4^n} - 1}}{3},VS = 1,HS = \frac{{{4^1} - 1}}{3} = 1\;\;,\;\;n = k \\ n = k + 1\;,\;VS = \left( {1 + ... + {4^{k - 1}}} \right) + {4^k} = \frac{{{4^k} - 1}}{3} + {4^k} = \frac{{4 \cdot{4^k} - 1}}{3} = \frac{{{4^{k + 1}} - 1}}{3}\;,\;HS = \frac{{{4^{k+ 1}} - 1}}{3} \\ Oppgave2 \\ a)\qquad y\left( x \right) = C{e^{2x}} - \frac{5}{2} \\ b)\;\;1)\;\;\; y\left( x \right) = \frac{9}{2}{e^{2x}} - \frac{5}{2} \\ \;\;\;\;\;2)\;\;\; y\left( x \right) = \frac{{49}}{2} \Rightarrow x = \frac{1}{2}\ln \left( 6 \right) =\frac{{1.8}}{2} = 0.9 \\ c)\;\;T = 9x + 2 \\ \qquad \;\;\;\;\;\;{ \\[/tex]

Jækla latex :p

Lagt inn: 01/06-2011 00:50
av espen180
Jeg vil bare bemerke at i oppgave 1e) burde det ikke være nødvendig å nevne tilfellet a=0 og/eller b=0, ettersom nullvektoren er parallell med og ortogonal til alle andre vektorer med samme antall komponenter.

Lagt inn: 01/06-2011 10:26
av Fibonacci92
Hvordan tegner man nullvektor da?:)

Lagt inn: 01/06-2011 11:30
av Nebuchadnezzar
Oppgave3

[tex] a)\;\;d = 2r = 2\sqrt {6/e} \approx 2.97\;\;,\;\;e \approx 8/3 \Rightarrow 2\sqrt {\frac{6}{{8/3}}} = 2\sqrt {18/8} = 2\sqrt {9/4} = 3 [/tex]

[tex] b)\;\;\pi \int\limits_0^4 {{{\left( {2\sqrt x {e^{x/3}}} \right)}^2}dx} = 3\pi \left( {3 - 11{e^{ - 8/3}}} \right) \approx 21.071\;,\;\pi \int\limits_0^\infty {{{\left( {f\left( x \right)} \right)}^2}dx} = 9\pi \approx 28.274 [/tex]

Oppgave4

[tex] a)\;\;1)\;\;{B_n} = \frac{{16}}{{{2^n}}},{A_n} = \frac{8}{{{2^n}}},{T_n} = \frac{1}{2}\left( {{B_n} + {B_{n - 1}}} \right){A_n} = \frac{{192}}{{{4^k}}},{T_1} = 48,{T_2} = 12, \ldots [/tex]

[tex] 2)\;\;{\rm{geometrisk siden}}\;\frac{{{T_{n + 1}}}}{T} = \frac{1}{4}\;,\;{\rm{konvergerer siden}}\;\left| {\frac{1}{k}} \right| < 1 [/tex]

[tex] b)\;S = \frac{{{a_1}}}{{1 - k}} = \frac{{48}}{{1 - \frac{1}{4}}} = 64\;\;{\rm{Trapesene summeres til arealet av trekanten}}\;ABC = \frac{{16 \cdot 8}}{2} = 64 [/tex]

Oppgave5

[tex] a)\;\;A = \left( {9,1,0} \right),B = \left( {11,0, - 2} \right),\left| {AB} \right| = 3[/tex]

[tex] b)\;\;{n_m} = \left[ {1, - 1,1} \right]\;,\;{n_l} = \left[ { - 2,1,2} \right]\;,\;l\parallel m = 0 \Leftrightarrow {n_m} \cdot k = {n_l} [/tex]

[tex] \;\;k\left[ {1, - 1,1} \right] = \left[ { - 2,1,2} \right] \Leftrightarrow k = \frac{{ - 2}}{1} = \frac{1}{{ - 1}} = \frac{2}{1}\;\;{\rm{som vi ser ikke stemmer}} [/tex]

[tex] c)\;P\left( {5 - 2t,3 + t,4 + 2t} \right),Q\left( {s,1 - s,1 + s} \right),PQ = OQ - OP = \left[ {s + 2t - 5, - s - t - 2,s - 2t - 3} \right] [/tex]

[tex] d)\;solve\left( {{n_m} \cdot PQ = 0,{n_l} \cdot PQ = 0} \right) \Rightarrow s = 2,t = 0 \Rightarrow P\left( {5,3,4} \right) \wedge Q\left( {2,-1,3} \right) [/tex]

[tex] e)\; {\rm{korteste avstand er en linje som staar vinkelrett paa begge}}{\rm{, dette er PQ}} [/tex]

[tex] \;\;\;d = \left| {PQ} \right| = \sqrt {{{\left( {2 - 5} \right)}^2} + {{\left( { - 2 - 2} \right)}^2} + {{\left( {2 - 3} \right)}^2}} = \sqrt {9 + 16 + 1} = \sqrt {26} [/tex]

Oppgave6

[tex] a)Amplitude = 2\sqrt 5 \approx 7.07,frekvens = 24,f\left( x \right) = - 5\sqrt 2 \sin \left( {\frac{\pi }{4}\left( {\frac{\pi }{3}x + 1} \right)} \right) [/tex]

[tex] b)Bunn\left( {3, - 5\sqrt 2 } \right),Topp\left( {15,5\sqrt 2 } \right) [/tex]

[tex] c)Bunn\left( {3,22 - 5\sqrt 2 } \right),Topp\left( {15,22 + 5\sqrt 2 } \right) [/tex]

Oppgave7

[tex] b)\;\,1)\;f\left( x \right) = 5{x^2} \cdot {e^{ - x}},{f^\prime }\left( x \right) = 10x \cdot {e^{ - x}} - 5{x^2}{e^{ - x}} = 5\left( {2x - {x^2}} \right){e^{ - x}},{\rm{produktregel}} [/tex]

[tex] b)\;\,2)\;\,{f^\prime }\left( x \right) > 0 \Leftrightarrow x \in \left[ {0,2} \right),{f^\prime }\left( x \right) < 0 \Leftrightarrow x \in \left( {2,\infty } \right],Topp\left( {2,20{e^{ - 2}}} \right) [/tex]

[tex]c)\; F\left( x \right) = - 5{x^2}{e^{ - x}} - 10x{e^{ - x}} - 10{e^{ - x}}, [/tex]

[tex] {F^\prime }\left( x \right) = \left( { - 10x{e^{ - x}} + 5{x^2}{e^{ - x}}} \right) - 10{e^{ - x}} + 10x{e^{ - x}} + 10{e^{ - x}} = 5{x^2}{e^{ - x}} [/tex]

[tex] d)\;{\lim }\limits_{a \to \infty } \int\limits_0^a {f\left( x \right)dx} = {\lim }\limits_{a \to \infty } \left[ { - 5{e^{ - x}}\left( {{x^2} + 2x + 2} \right)} \right]_0^a = 0 - \left( { - 5\left( 2 \right)} \right) = 10 [/tex]

Lagt inn: 01/06-2011 11:46
av stjernen1991
Oppgave 5a:

Kan du forklare denne nærmere? Trodde at hvis et punkt på linja skjærte xy-planet ville Y=0, og ikke X?

Lagt inn: 01/06-2011 11:54
av Nebuchadnezzar
Tenk deg ei linje [tex]y = x -2[/tex] , hvordan finner du ut hvor denne linja skjærer y-aksen?

Lagt inn: 01/06-2011 11:56
av mstud
stjernen1991 skrev:Oppgave 5a:

Kan du forklare denne nærmere? Trodde at hvis et punkt på linja skjærte xy-planet ville Y=0, og ikke X?
Hvis et punkt på linja skjærer xy-planet er z=0. :)

Lagt inn: 01/06-2011 11:58
av stjernen1991
Men har vi ikke fått oppgitt en linje med visse parametere? Og hva er z-koordinaten for et punkt i xy-planet? Mulig jeg er helt på viddene her, men fint om du kunne forklare denne :)

Edit: Forrige post. Mente selvsagt z og ikke y. Tenker på utregningene til nebu, da han har satt x-koordinat lik 0 når linja skjærer xy-planet. Enlighten me :)