Du er over grensen til en 5. Og hvis du klarer å få 47 poeng viser du stor kunnskap i matematikk. Ja, dette er en sikker 5.Kaffeguru skrev:Hei,
Har regnet ut sånn ca (vet jo ikke med sikkerhet), men på del 1 at jeg får 31/36 poeng, og del 2 16/24. Dette blir jo 47 poeng tilsammen. Jeg vet at grensen for en 5 er 45 poeng, men helhetsinntrykket har jo noe å si også. Tror dere at dette er nok til å greie en 5, eller blir dette vanskelig å si mtp helhetsinntrykket?
S1-eksamen
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Lagrange
- Innlegg: 1264
- Registrert: 04/10-2015 22:21
Det er vanskelig å si, iom. at vi ikke kan se på besvarelsen din og få en følelse av helhetsinntrykket. 47 poeng er nærmere en 5'er enn en 4'er. Om du har gode utregninger, har holdt besvarelsen ryddig og fin etc. så er det sånne ting som drar opp helhetsinntrykket.Kaffeguru skrev:Hei,
Har regnet ut sånn ca (vet jo ikke med sikkerhet), men på del 1 at jeg får 31/36 poeng, og del 2 16/24. Dette blir jo 47 poeng tilsammen. Jeg vet at grensen for en 5 er 45 poeng, men helhetsinntrykket har jo noe å si også. Tror dere at dette er nok til å greie en 5, eller blir dette vanskelig å si mtp helhetsinntrykket?
Du har jo 47 poeng og viser da gode kunnskaper, som gjør at du ligger innenfor 5'er grensen. Jeg tror helhetsinntrykket får mer og si når du ligger nærmere vippepunktet mellom to karakterer.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
La oss bare si det sånn at [tex]hvis[/tex] du har regnet ut poengene dine riktig så er jeg overbevist om at du får 5. Det skal svært mye til for at helhetsinntrykket trekker ned 3 poengKaffeguru skrev:Krysser fingrene! Takk skal dere ha Kjemikern, og Dolandyret!
Hei, dere.
Sitter selv og retter min egen eksamen. Har et spørsmål til oppgave 3 c på del 2. Ser det er kommentert litt ang. den her i tråden, men er det riktig å tenke at vekstfaktoren er 1.025, og da finne ut lønnen f.eks to år etter 1998, da i 2000, ved å ta 21600*1.025^2 osv helt til 21600*1.025^10?
Modellen jeg får er 21600 * 1.025^x. Er dette riktig?
Spørsmål 2; Dette er til 3 d. Også del 2. Jeg prøvde meg frem med ulike verdier av x i grafikkfeltet på geogebra til jeg fant ut at ca etter 14 år er den 10 000 høyere. Vil jeg bli trukket for dette? Eventuelt hvor mye? Jeg tenker da på at den mest riktige metoden er f(x)-g(x)=10 000 og løse i CAS som foreslått over her. Men jeg fant jo og frem til det riktige svaret.
Takk for alle svar.
Sitter selv og retter min egen eksamen. Har et spørsmål til oppgave 3 c på del 2. Ser det er kommentert litt ang. den her i tråden, men er det riktig å tenke at vekstfaktoren er 1.025, og da finne ut lønnen f.eks to år etter 1998, da i 2000, ved å ta 21600*1.025^2 osv helt til 21600*1.025^10?
Modellen jeg får er 21600 * 1.025^x. Er dette riktig?
Spørsmål 2; Dette er til 3 d. Også del 2. Jeg prøvde meg frem med ulike verdier av x i grafikkfeltet på geogebra til jeg fant ut at ca etter 14 år er den 10 000 høyere. Vil jeg bli trukket for dette? Eventuelt hvor mye? Jeg tenker da på at den mest riktige metoden er f(x)-g(x)=10 000 og løse i CAS som foreslått over her. Men jeg fant jo og frem til det riktige svaret.
Takk for alle svar.
-
- Lagrange
- Innlegg: 1258
- Registrert: 23/04-2015 23:19
Oppgave 3 c er korrekt, og oppgave 3 d sier ikke at du skal bruke CAS til å finne svaret, så begge svarene skal gi full uttelling så lenge sensor kan se hvordan du har tenkt.
-
- Lagrange
- Innlegg: 1264
- Registrert: 04/10-2015 22:21
[tex]P(BådeGutterOgJenter)=1-P(BareGutter)-P(BareJenter)[/tex]AndyCole skrev:Hallo! Er 77,9 % riktig svar på oppgave 1 b på del 2?
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Hei alle sammen. Har sett over løsningsforslaget til matematikk her, tusen takk for dette. Jeg lurer litt på hvor mye jeg får i trekk, eller hvor mye dere TROR jeg får i trekk på følgende oppgaver; 3 d og 4 a.
På 3 d: Her fant jeg ut riktig svar, altså 14 år. Men jeg skrev jo ikke at dette er 2012, som spørsmålet spør om. Dette er jo veldig uheldig, og rett og slett en slurvefeil som følge av dårlig tid. De gir vel ikke HELE feil? Kan jeg få 1 poeng av 2 her?
På 4 a: Her skrev jeg dette;
A=l*b
l=5/x^2+2
b=x
A=l*b
A=5x/x^2+2 Vil dette gi noe som helst uttelling, da jeg tror jeg tok feil på hva lengde var, og hva bredde var?
På 3 d: Her fant jeg ut riktig svar, altså 14 år. Men jeg skrev jo ikke at dette er 2012, som spørsmålet spør om. Dette er jo veldig uheldig, og rett og slett en slurvefeil som følge av dårlig tid. De gir vel ikke HELE feil? Kan jeg få 1 poeng av 2 her?
På 4 a: Her skrev jeg dette;
A=l*b
l=5/x^2+2
b=x
A=l*b
A=5x/x^2+2 Vil dette gi noe som helst uttelling, da jeg tror jeg tok feil på hva lengde var, og hva bredde var?
-
- Lagrange
- Innlegg: 1264
- Registrert: 04/10-2015 22:21
3d) vil gi noe uttelling, men du vil nok få litt trekk for å ikke svare på det oppgaven spør etter. Regner med oppgaven er verdt 2 poeng, og at du vil få 1 poeng for den.Dropsen skrev:Hei alle sammen. Har sett over løsningsforslaget til matematikk her, tusen takk for dette. Jeg lurer litt på hvor mye jeg får i trekk, eller hvor mye dere TROR jeg får i trekk på følgende oppgaver; 3 d og 4 a.
På 3 d: Her fant jeg ut riktig svar, altså 14 år. Men jeg skrev jo ikke at dette er 2012, som spørsmålet spør om. Dette er jo veldig uheldig, og rett og slett en slurvefeil som følge av dårlig tid. De gir vel ikke HELE feil? Kan jeg få 1 poeng av 2 her?
På 4 a: Her skrev jeg dette;
A=l*b
l=5/x^2+2
b=x
A=l*b
A=5x/x^2+2 Vil dette gi noe som helst uttelling, da jeg tror jeg tok feil på hva lengde var, og hva bredde var?
4a) Dette er jo slik det er meningen at du skal løse oppgaven. Ut fra figuren ser vi at A(x,0) og B(x,f(x)), da må en side være f(x) og den andre være x. Arealet av et rektangel finner du ved å multiplisere lengden av de to sidene, slik som du har gjort. Du har kommet frem til riktig svar, og hvilken side som er lengde og hvilken side som er bredde er helt urelevant. Såvidt jeg vet er det ikke bestemt hvilken side som er hva i et rektangel. Det er vanlig å anta at den korteste siden er bredden, men dette er ikke en regel. Full uttelling.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."