Ny funksjonalitet: avanserte formler og uttrykk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

espen180 skrev:Nei, vet ikke hva det er, desverre. :?
Ok, se, egentelig så koster det penger, men jeg skal ta og sende en guide på privat melding, så skal jeg vise deg...
fiasco
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

For nybegynnere, bruk gjerne LaTex, det er utrolig greit og oversiktilg, og ikke minst lett. Her er en guide som jeg, ved en misforståelsem laget (til FredrikM) -men han er jo pro i LaTex egentelig. 8-)

Vel, bruk 5min på å lese dette før du begynner å poste på matematikk.net. Da er du veldig veldig veldig grei :P


LaTex er enkelt egentelig. Kan du engelsk kan du laTex. La oss si du vil lage en brøk, hva var brøk på engelsk ? Fraction. For å gjøre saken lettere (av ren latskap) har de forkortoet fraction til frac.

I LaTex får du mye bruk for \ { }.
Hver gang du skal starte en matematisk kommando, begynner du med \ HVIS du ikke skriver vanlige tall... f.eks 1,2,3 .. det gjelder også komma, pluss osv slipper du kommandoen, da er det direkte inn... gange har man forkorta til cdot og for å "tegne gange" starter man med \ og skriver cdot:

\cdot

Som jeg sa, frac er en forkortelse for fraction. For å starte en brøkk skriver man derfor:

\frac {teller}{nevner}


La oss si du vil ha noe opphøyd. 2 opphøyd i 43 for eksempel, da går det slik:

2^{43}

La oss si du vil ha en vektor, hva er vektor på engelsk ? Jo; vector... av ren latskap forkorter vi saken til vec og får:

\vec{AB}

La oss si vi vil ha kryssproduktet mellom to vektorer, kryssprodukt tegnet er ren teknisk sett gange tegn i USA og andre ASIAtiske land, gange heter på engelsk ? : times

Så vi vil ha to vektorer ganget med hverandre, da gjør vi det slik:

\vec{AB} \times \vec{BC}

La oss si vi vil dele kryssproduktet på absoluttverdien til en normalvektor n:

\frac {\vec{AB} \times \vec{BC}}{| \vec{n}|}

La oss si vi vil ha rota av 2 i andre pluss åtte i andre totalt opphøyd i to. Rottegn på engelsk, igjen av ren latskap, forkorter vi til sqrt, det gir:

\sqrt {(2^2+8^2)^2}

Legg merke til at jeg ikke brukte {} rundt opphøyingen, det er fordi det er ett tall, og da sløyfer vi saken. Hvis det var 2 opphøyd i 23 ville det se slikt ut:

\sqrt {(2^{23}+8^2)^2}

Hvis du vil skrive cosinus til alfa, skriver du det på følgende måte:
\cos \alpha


Dette er de mest grunnlegende ferdighetene i LaTex. Et lite tips er å laste ned mathtype. Gå inn på preferences og bytt translation til LaTex. Hvis du lurer på hvordan koden til noe ser ut i latex, så skriver du det inn på mathtype, merker av og trykker ctrl + c , deretter åpner du notebook/notisbok og trykker ctrl + v ... da ligger koden der og du kan studere den.

Du må ikke glemme at, alltid når du skal begynne med noe i LaTex, må du begynne med [ tex] og slutte med [ /tex] uten mellomrom. Dessuten finner du en nyttig tast øverst til høyre på menyen til matematikk.net. Du kan marke av der du vil putte in [tex][tex ][/tex], og trykke på knappen, da settes den inn automatisk. Lykke til og spørr om det var noe mer.
fiasco
christopher90
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 20/02-2009 23:00

Hvordan får man til slik som k-en i "E[sub]k[/sub]" i tex?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

E_k
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

christopher90 skrev:Hvordan får man til slik som k-en i "E[sub]k[/sub]" i tex?
[tex]E_k[/tex]
altså
E_k
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
christopher90
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 20/02-2009 23:00

Takker. :) Fant det dog ut ved litt eksperimentering. Veldig fin funksjon å ha i forumet. :)
christopher90
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 20/02-2009 23:00

Nytt spørsmål: Hvordan får man streket ut ting? For eksempel, hvis man har noe likt over og under en brøkstrek og skal forenkle brøken og vise dette?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

\cancel{blablabla} lager en strek over blablabla.

Du kan forøvrig se hva andre har skrevet for å lage et uttrykk ved å holde musa over uttrykket.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Hvordan få frem sånn vertikal strek i en totalmatrise/koeffisientmatrise+enhetsmatrise (for å finne inverse matrisen)?

Bilde
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

[tex] \left[\begin{array} {ccc|c} 1&0&0&1&0&0\\ 0&1&0&0&1&0\\0&0&1&0&0&1 \end{array} \right][/tex]
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Takker :D
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Justin Sane
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 166
Registrert: 19/11-2007 11:30
Sted: Tønsberg

[tex]\sqrt {5^2 + 4^3 } \sqrt {5^2 + 4^3 }[/tex]

prøver meg litt fram her. hvordan blir jeg kvitt disse hersens <br/> (kjenner de igjen fra html så skjønner hva de betyr)

slik skrev jeg koden:

"[tex.]\sqrt {5^2 + 4^3 }
\sqrt {5^2 + 4^3 }[/tex.]" (minus "." )

Er ute etter etter å sette den andre funksjonen på en ny linje under den andre. må jeg plotte inn nye [tex.]'er for hvert uttrykk?


I tillegg har jeg fomla litt med MathType 6.0, når jeg kopier og limer inn (uansett hvilken tex translator jeg velger) får jeg det ikke riktig slik at jeg kan direkte få limet det inn i forumet.

f.eks

\[
\sqrt {5^2 + 4^3 }
\]


Ikke at det er det største problemet, men hadde vært deilig å slippe det lille ekstra arbeidet.
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Jeg har mast på dem om å fjerne "<br>" i skriptet som lager disse bildene, men jeg har ikke hørt noe.

Du må nok skrive alt på EN linje, og bruke \\ istedenfor linjeskift. Litt uoversiktlig though...

Du må kanskje fjerne \[ og \] fra utputten til mathtype
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Angående det med ny linje så skrives det slik:

[tex]\sqrt{5^2+4^3} \\ \sqrt{5^2+4^3}[/tex]
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Bogfjellmo
Cantor
Cantor
Innlegg: 142
Registrert: 29/10-2007 22:02

Justin Sane skrev:[tex]\sqrt {5^2 + 4^3 } \sqrt {5^2 + 4^3 }[/tex]

prøver meg litt fram her. hvordan blir jeg kvitt disse hersens <br/> (kjenner de igjen fra html så skjønner hva de betyr)

slik skrev jeg koden:

"[tex.]\sqrt {5^2 + 4^3 }
\sqrt {5^2 + 4^3 }[/tex.]" (minus "." )

Er ute etter etter å sette den andre funksjonen på en ny linje under den andre. må jeg plotte inn nye [tex.]'er for hvert uttrykk?


I tillegg har jeg fomla litt med MathType 6.0, når jeg kopier og limer inn (uansett hvilken tex translator jeg velger) får jeg det ikke riktig slik at jeg kan direkte få limet det inn i forumet.

f.eks

\[
\sqrt {5^2 + 4^3 }
\]


Ikke at det er det største problemet, men hadde vært deilig å slippe det lille ekstra arbeidet.
Har du en fornuftig tekstbehandler, har den sikkert søk-og-erstatt funksjonalitet. Til og med notisblokk har det. Vet ikke helt hvordan MathType fungerer, men det er vel en mulighet om du har flere uttrykk du vil klippe/lime.
Svar