Lodves mattetråd.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Bilde
Bilde

På oppgave B), vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre for å få et riktig svar. Kan noen her hjelpe meg med å løse den for meg?
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Jeg kan prøve så godt jeg kan, er ikke alltid like stødig på dette sannsynlighetsgreiene.

Du har en kortstokk, hvor mange hjerter er det totalt? Man har 52 kort, disse er inndelt i fire grupper, spar, hjerter, ruter, kløver. Du er på jakt etter hjerter. Da har du 13 kort som er gunstige utfall av totalt 52 utfall.

Du vil finne sannsynligheten for å trekke to hjerter. Det første du trekker er 1/4 (samme som 13/52), og det andre er 12/51 siden du da har trukket et uten å legge tilbake.

Svaret får du ved å multiplisere de individuelle sannsynlighetene. Forstår du resonnemanget?
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Lodve, dette er ikke et angrep, men litt konstruktiv kritikk. For meg virker det som om du gjør en oppgave, deretter går du til neste, hvis du står fast, så kommer du inn her og spør om hjelp, og når du har fått hjelp til og klart den, så er oppgaven glemt. Dette har du nemlig spurt om tidligere.

Jeg synes du skal sette deg ordentlig inn i sannsynlighetsprinsippene og de forskjellige setningene. Her er noen spørsmål du bør kunne svare på.

1. Hva er den grunnleggende definisjonen på sannsynlighet, og hvordan henger "relativ frekvens" sammen med dette?

2. Hva er uavhengige hendelser?

3. Hva er avhengige hendelser?

4. Hva er produktsetningen for uavhengige/avhegige hendelser og hvordan avgjør vi når vi skal bruke dem?

5. Hva er addisjonssetningen for uavhengige og avhengige hendelser, og når skal vi bruke dem?

6. Hva er komplementærsetningen, og når kan det være lurt å bruke den?

Dette er i alle fall noen sunne spørsmål du bør vite svaret på, da kommer alt mye lettere. Det er gode forklaringer på disse spørsmålene i boken din, det er jeg helt sikker på.

EDIT:
Din egen tråd: http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... c&start=90
Sist redigert av MatteNoob den 21/06-2008 19:46, redigert 3 ganger totalt.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

*kremt* [tex]ressonementet[/tex]
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Hehe, din grammatisk korrekte jævel:p Må drive å spellchecke ord før eg poster eg nå:p
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Firefox med ordbok. Need I say more? :P
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Bilde
Bilde

Bilde
Bilde

På oppgave a) så multipliserte jeg 0,48 tre ganger med hverandre.
Men på oppgave b) så brukte jeg komplementærsetningen ved å trekke 0,11 fra 1 som ikke var i samsvar med fasiten. Hvorfor kunne ikke jeg bruke komplmentærsetningen? Hvorfor måtte jeg i stedet trekke o,48 fra 1, deretter gange det tre ganger med seg selv?

Og på oppgave c) har jeg prøvd alt mulig uten å få riktig svar. Jeg multipliserte det motsatte av o,48 to ganger med hverandre og o,48, og likevel får jeg feil i svar.


Med andre ord hvordan løser jeg b) og c) ?
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

Oppgave b) har jo du løst ved å gange sannsynligheten for at han ikke redder med seg selv 3 ganger. Grunnen til at du ikke kan bruke komplementærsetningen er vel nettopp fordi du ganget det. Hvis du skulle funnet sannsynligheten for at han ikke reddet ett kast kunne du brukt komp.setn. ved 1 - P(redder). Hvis du vil kan du jo bruke den her og på en måte hvis du sier [tex]P(\text{ikke redder noen kast}) = (1-P(redder))^3[/tex]

På c) tror jeg du må tenke at sannsynligheten for å redde minst ett kast er det samme som å redde alle kastene. Då klarer du det kanskje.
BMB
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 393
Registrert: 28/02-2008 19:29
Sted: Trondheim

lodve skrev:På oppgave a) så multipliserte jeg 0,48 tre ganger med hverandre.
Men på oppgave b) så brukte jeg komplementærsetningen ved å trekke 0,11 fra 1 som ikke var i samsvar med fasiten. Hvorfor kunne ikke jeg bruke komplmentærsetningen? Hvorfor måtte jeg i stedet trekke o,48 fra 1, deretter gange det tre ganger med seg selv?
a) 0,48^3 [symbol:tilnaermet] 0,11, som du sier.

b)

Hvis han ikke skal redde noen straffekast, må han slippe inn alle tre, altså blir det (1-0,48)^3. Dette er den komplementære sannsynligheten til at han redder minst 1, ikke den komplementære sannsynligheten til at han redder alle.

c)

P(minst ett) =1-P(ingen)

d)

Binomisk...
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Tusen takk for deres hjelp, setter virkelig pris på deres innsants :D
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Hei, jeg lurer bare på hva som menes med "minst", f.eks. "Hva er sannsynligheten for at Trine klarer minst tre av oppgavene?"

"Hva er sannsynligheten for at Trine klarer tre av oppgavene?"

Hva forskjellen mellom med og uten minst?
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Jeg skal ha 200 kroner i ukelønn.
Jeg skal ha minst 200 kroner i ukelønn.

Ser du forskjellen?

Hvis jeg får 300 kroner i ukelønn, så har jeg ikke fått viljen min dersom jeg sa: "Jeg skal ha 200 kroner i ukelønn". Derimot fikk jeg viljen min dersom jeg sa: "Jeg skal ha minst 200 kroner i ukelønn".

Minst brukes altså når vi også aksepterer flere/mer.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Bilde
Bilde

På oppgave B) og C) har jeg sittet og grublet ganske lenge hvordan jeg løser dem.

P(minst 3) = (1-P(ikke klare)^3 er dette riktig tenkt? Siden får feil i svar.
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Oppgave 9.310

a)
T = Trine
P = Per
R = Riktig

[tex]P(R|T)=0.75 \\ \, \\ P(R|P) = 0.25[/tex]

[tex]P(3R|T) = {{4} \choose {3}} (0.75)^3 \cdot (0.25) \approx 0.422[/tex]

b)
Minst tre, er det samme som 3 eller 4 riktige.

[tex]P(3R \cup 4R\, |\, T) = {{4} \choose {3}} (0.75)^3 \cdot (0.25) + (0.75)^4 \approx 0.738[/tex]

c)
Høyst en oppgave, er 1 eller 0 riktige.

[tex]P(0R\cup 1R \, | \, P) = (0.75)^4 + { {4} \choose {1} } \cdot (0.25)^1 \cdot (0.75)^3 \approx 0.738[/tex]

d)
Fordi:
[tex]P(R|T) = P(\overline R | P)[/tex]
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Høyst en oppgave vil det si at man klarer en oppgave eller ikke?
Svar