Side 5 av 7

Lagt inn: 01/06-2011 12:05
av Nebuchadnezzar
Hmm? :p

Lagt inn: 01/06-2011 12:09
av stjernen1991
Der ja! Nå er vi enige :) Skjønte ikke at jeg kunne klare å få feil på en så enkel oppgave. Greit å være sikker :)

Lagt inn: 01/06-2011 12:19
av Wency
På 5d fikk jeg at Q=(2,-1,3), og ikke (2,1,3)..

Lagt inn: 01/06-2011 12:44
av Oreo
Uff da. Ser ut til at jeg bare får ca 25 poeng av 60. Og kanskje noen tilleggspoeng for div. utregninger som var feil. Tror dere jeg står? :shock:

Lagt inn: 01/06-2011 12:45
av espen180
Fibonacci92 skrev:Hvordan tegner man nullvektor da?:)
Det er ikke noe å tegne. :wink: Men ser ikke hva det har mwd saken å gjøre.

Ortogonalitet er definert som [tex]\vec{v}\cdot\vec{u}=0[/tex]

Parallellitet er definert som [tex]\vec{v} \times \vec{u}=\vec{0}[/tex]

Lagt inn: 01/06-2011 12:47
av mstud
espen180 skrev:
Fibonacci92 skrev:Hvordan tegner man nullvektor da?:)
Det er ikke noe å tegne. :wink: Men ser ikke hva det har mwd saken å gjøre.

Ortogonalitet er definert som [tex]\vec{v}\cdot\vec{u}=0[/tex]

Parallellitet er definert som [tex]\vec{v} \times \vec{u}=\vec{0}[/tex]
Tror Fibonacci siktet til at oppgaven ba oss om å tegne, men det var parallelle vektorer og ikke nullvektor vi skulle tegne :)

Lagt inn: 01/06-2011 12:47
av Fibonacci92
Jeg bare spør av interesse:) Hvordan illustrerer man nullvektor i et diagram, og er det i det hele tatt noen gang nødvendig å illustrere den?

Hvis jeg f.eks. skulle være lur og tegne nullvektorer i den oppgaven... :P

Lagt inn: 01/06-2011 12:49
av Wency
Oreo skrev:Uff da. Ser ut til at jeg bare får ca 25 poeng av 60. Og kanskje noen tilleggspoeng for div. utregninger som var feil. Tror dere jeg står? :shock:
I fjor var 25 poeng godt nok for en 3'er.

Lagt inn: 01/06-2011 13:10
av espen180
Fibonacci92 skrev:Jeg bare spør av interesse:) Hvordan illustrerer man nullvektor i et diagram, og er det i det hele tatt noen gang nødvendig å illustrere den?

Hvis jeg f.eks. skulle være lur og tegne nullvektorer i den oppgaven... :P
Jeg antar man kan tegne den som et punkt.

Jeg har ikke sett oppgaveteksten, men hvis den bad dere om å tegne paralelle vektorer, er det nok best om parallelliteten kommer tydelig fram. Hvis det var en algebraisk oppgave kunne du nok slå ut fjærene litt mer. :)

Lagt inn: 01/06-2011 13:32
av adiviking
Nebuchadnezzar skrev:
Oppgave6

[tex] b)Bunn\left( {3, - 5\sqrt 2 } \right),Topp\left( {15,5\sqrt 2 } \right) [/tex]
x var jo definert som [0,24] slik at det finnes også toppunkt og bunnpunkt når x=0 og x=24 ?

Lagt inn: 01/06-2011 13:39
av Fibonacci92
adiviking skrev:
Nebuchadnezzar skrev:
Oppgave6

[tex] b)Bunn\left( {3, - 5\sqrt 2 } \right),Topp\left( {15,5\sqrt 2 } \right) [/tex]
x var jo definert som [0,24] slik at det finnes også toppunkt og bunnpunkt når x=0 og x=24 ?
.... :shock: .... Ops.... Det er jo helt korrekt:P

Lagt inn: 01/06-2011 14:23
av Wency
Fibonacci92 skrev:
adiviking skrev:
Nebuchadnezzar skrev:
Oppgave6

[tex] b)Bunn\left( {3, - 5\sqrt 2 } \right),Topp\left( {15,5\sqrt 2 } \right) [/tex]
x var jo definert som [0,24] slik at det finnes også toppunkt og bunnpunkt når x=0 og x=24 ?
.... :shock: .... Ops.... Det er jo helt korrekt:P
Bunnpunkt/toppunkt finner man ved å derivere funksjonen, og har ingen ting å gjøre med x=0 eller x=24

Lagt inn: 01/06-2011 14:26
av adiviking
Wency skrev:
Fibonacci92 skrev:
adiviking skrev: x var jo definert som [0,24] slik at det finnes også toppunkt og bunnpunkt når x=0 og x=24 ?
.... :shock: .... Ops.... Det er jo helt korrekt:P
Selv om x=0 betyr ikke dette automatisk at det er et toppunkt/bunnpunkt ved x=0.
Var det læreren lærte oss. Så lenge de to verdiene skal være med, så er det en toppunkt og en bunnpunkt, og man får trekk for å ikke ha dem med. Men vi får se da : )

Lagt inn: 01/06-2011 14:28
av adiviking
Wency skrev:
Fibonacci92 skrev:
adiviking skrev: x var jo definert som [0,24] slik at det finnes også toppunkt og bunnpunkt når x=0 og x=24 ?
.... :shock: .... Ops.... Det er jo helt korrekt:P
Bunnpunkt/toppunkt finner man ved å derivere funksjonen, og har ingen ting å gjøre med x=0 eller x=24
Jo, det har det. Ved å derivere dropper du de to verdiene, noe som skal være feil. Hadde x vært definert som <0,24>, da er jeg enig.

Lagt inn: 01/06-2011 14:52
av Vektormannen
Topp- og bunnpunkter kan forekomme under tre tilfeller:

- I kritiske punkter, det vil si der den deriverte er 0
- I endepunktene på definisjonsmengden, hvis den er lukket
- I punkter der den deriverte ikke eksisterer, men funksjonen eksisterer (eksempel: punktet x = 0 på funksjonen f(x) = |x|)

Det siste er tilfelle ganske sjelden. De to første må man alltid sjekke. Den siste skjer sjelden, med mindre man ahr med en "rar" funksjon å gjøre.