Matteeksamen 1T, vår 2015

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Er ikke poenggrensen til 5 på 45 poeng da?
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Noen som vill komme med en prognose over de forskjelle poengsummene? Det står jo vanligvis fast, men kan skiftes (slik som skjedde med S-matte, 2 poeng ned tror jeg). Tror dere det samme skjer med 1T-eksamen?

Jeg synes iallefall at denne ikke var noe spesiell i forhold til andre eksamner i 1T.
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
toutoo

Drezky skrev:Noen som vill komme med en prognose over de forskjelle poengsummene? Det står jo vanligvis fast, men kan skiftes (slik som skjedde med S-matte, 2 poeng ned tror jeg). Tror dere det samme skjer med 1T-eksamen?

Jeg synes iallefall at denne ikke var noe spesiell i forhold til andre eksamner i 1T.
Etter at jeg har sett på eksamen nå, tviler jeg. Den så ut ganske enkel iforhold til fjorårets eksamen.
ash30

Hva fikk dere på oppgave 1 a, b, c- del 2? Jeg godtar alle svar! :)
PøttePott

ash30 skrev:Hva fikk dere på oppgave 1 a, b, c- del 2? Jeg godtar alle svar! :)
Om jeg ikke tar helt feil ligger det alt løsningsforslag i denne tråden. Om du hadde tatt en titt ville du kanskje funnet det.
Uansett:
[tex]a) f(0) = 80 \cdot 1.045^0 = 80, 4.5 \%[/tex]
[tex]b) f(61) = 80 \cdot 1.045^{61} \rightarrow 1172[/tex] likes.[tex]1172 > 1000[/tex], ja antallet likes vil passere 1000 før 1.juni
[tex]c) f(16) = 161[/tex] likes, bestemmer hvor mange likes Silje har/hadde 16.april
[tex]f'(x) = 80 \cdot 1.045^x \cdot ln(x) \rightarrow f'(16) = 80 \cdot 1.045^{16} \cdot ln(16) = 7.12[/tex] likes pr.dag, bestemmer økningen i likes pr dag den 16.april (altså hvor mange nye likes Silje får 17.april)
fangstea

Kan noen forklare oppgaev 13??? den der med omkretsa til jorda, ikke bare framgansmåten, men hva oppgaven egentelig spør om??? jeg fatta lite av den.. takker på forhånd.
PøttePott

fangstea skrev:Kan noen forklare oppgaev 13??? den der med omkretsa til jorda, ikke bare framgansmåten, men hva oppgaven egentelig spør om??? jeg fatta lite av den.. takker på forhånd.
Oppgaven spør om hvor mye radiusen av tauet øker med når lengden av tauet øker. Når du øker lengden på tauet kommer det til å ligge "slappere" rundt jorda enn det gjorde før. Avstanden mellom jordoverflaten og tauet vil nå øke en ukjent avstand fra jorda som du skal finne. Så spør de om denne avstanden er stor nok til at du kan gå under tauet som rett og slett spør om avstanden er større enn høyden din.
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Hvordan gikk det? Hva ble karakterene?
Jeg selv fikk 6'er :D
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Gjest

Drezky skrev:Hvordan gikk det? Hva ble karakterene?
Jeg selv fikk 6'er :D
Var det noen oppgaver du ikke fikk til/bommet på?
simen0701

Hvor er fasitem til eksamen!?!?!??!
Gjest

simen0701 skrev:Hvor er fasitem til eksamen!?!?!??!
Hvis du ser på side 4 i denne tråden har LektorH laget et veldig fint løsningsforslag. :)
Kman

Er det ikke feil i løsningsforslaget på 10b)? I den tabellen, midterste rute, på 45 grader, skal vel svaret være 1/kvadratroten av 2. Eller hva?
guest

Stusset selv på den da jeg også fikk svaret til å bli 1/sqrt(2), men hvis du regner på det så er det akkurat det samme som sqrt(2)/2.
Svar