Matteeksamen 1T, vår 2015
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Lagrange
- Innlegg: 1258
- Registrert: 23/04-2015 23:19
Er ikke poenggrensen til 5 på 45 poeng da?
Noen som vill komme med en prognose over de forskjelle poengsummene? Det står jo vanligvis fast, men kan skiftes (slik som skjedde med S-matte, 2 poeng ned tror jeg). Tror dere det samme skjer med 1T-eksamen?
Jeg synes iallefall at denne ikke var noe spesiell i forhold til andre eksamner i 1T.
Jeg synes iallefall at denne ikke var noe spesiell i forhold til andre eksamner i 1T.
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Etter at jeg har sett på eksamen nå, tviler jeg. Den så ut ganske enkel iforhold til fjorårets eksamen.Drezky skrev:Noen som vill komme med en prognose over de forskjelle poengsummene? Det står jo vanligvis fast, men kan skiftes (slik som skjedde med S-matte, 2 poeng ned tror jeg). Tror dere det samme skjer med 1T-eksamen?
Jeg synes iallefall at denne ikke var noe spesiell i forhold til andre eksamner i 1T.
Om jeg ikke tar helt feil ligger det alt løsningsforslag i denne tråden. Om du hadde tatt en titt ville du kanskje funnet det.ash30 skrev:Hva fikk dere på oppgave 1 a, b, c- del 2? Jeg godtar alle svar!
Uansett:
[tex]a) f(0) = 80 \cdot 1.045^0 = 80, 4.5 \%[/tex]
[tex]b) f(61) = 80 \cdot 1.045^{61} \rightarrow 1172[/tex] likes.[tex]1172 > 1000[/tex], ja antallet likes vil passere 1000 før 1.juni
[tex]c) f(16) = 161[/tex] likes, bestemmer hvor mange likes Silje har/hadde 16.april
[tex]f'(x) = 80 \cdot 1.045^x \cdot ln(x) \rightarrow f'(16) = 80 \cdot 1.045^{16} \cdot ln(16) = 7.12[/tex] likes pr.dag, bestemmer økningen i likes pr dag den 16.april (altså hvor mange nye likes Silje får 17.april)
Kan noen forklare oppgaev 13??? den der med omkretsa til jorda, ikke bare framgansmåten, men hva oppgaven egentelig spør om??? jeg fatta lite av den.. takker på forhånd.
Oppgaven spør om hvor mye radiusen av tauet øker med når lengden av tauet øker. Når du øker lengden på tauet kommer det til å ligge "slappere" rundt jorda enn det gjorde før. Avstanden mellom jordoverflaten og tauet vil nå øke en ukjent avstand fra jorda som du skal finne. Så spør de om denne avstanden er stor nok til at du kan gå under tauet som rett og slett spør om avstanden er større enn høyden din.fangstea skrev:Kan noen forklare oppgaev 13??? den der med omkretsa til jorda, ikke bare framgansmåten, men hva oppgaven egentelig spør om??? jeg fatta lite av den.. takker på forhånd.
Hvordan gikk det? Hva ble karakterene?
Jeg selv fikk 6'er![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Jeg selv fikk 6'er
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Var det noen oppgaver du ikke fikk til/bommet på?Drezky skrev:Hvordan gikk det? Hva ble karakterene?
Jeg selv fikk 6'er
Hvis du ser på side 4 i denne tråden har LektorH laget et veldig fint løsningsforslag.simen0701 skrev:Hvor er fasitem til eksamen!?!?!??!
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Er det ikke feil i løsningsforslaget på 10b)? I den tabellen, midterste rute, på 45 grader, skal vel svaret være 1/kvadratroten av 2. Eller hva?
Stusset selv på den da jeg også fikk svaret til å bli 1/sqrt(2), men hvis du regner på det så er det akkurat det samme som sqrt(2)/2.