matte 1P eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Gjest

Viks skrev:
kallejll skrev:Hvor mange poeng for å sikre toern?
Det står 12/60 i sensorveiledningen

Hvor er denne sensorveiledningen? den kunne jeg hatt interesse av å se, for å se ca hvordan jeg ligger an..
Mej

Gjest skrev:Jeg er også litt usikker på om mitt venndiagram ble riktig.. Hvordan så ditt ut? Jeg fikk også 2/13 på 4b, mens på 4c har jeg vært helt ute på tur og ser nå at jeg har skrevet 16/20 - 0.8, som blir 0. Huff
Mitt venndiagram var en sirkel først med tallet 26 oppå. også en sirkel med at 4 hadde sosialkunnskap, og en sirkel inni med at 16 hadde valgt sosialkunnskap og internajsonal engelsk, og ringen med internajsonal engelsk hadde ingen... og utenfor disse ringene skrev jeg 6... skjønnte du? hvordan så ditt ut?[/quote]


Mitt var helt likt ditt![/quote]


Yey, da satser vi på at det er riktig! :D
Viks

Gjest skrev:
Viks skrev:
kallejll skrev:Hvor mange poeng for å sikre toern?
Det står 12/60 i sensorveiledningen

Hvor er denne sensorveiledningen? den kunne jeg hatt interesse av å se, for å se ca hvordan jeg ligger an..
http://www.matematikk.net/res/eksamen/1 ... 015V-S.pdf
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Edit: Fasit ligger i egen tråd.
Sist redigert av Dolandyret den 25/05-2016 22:32, redigert 1 gang totalt.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Gjest skrev:Jeg er også litt usikker på om mitt venndiagram ble riktig.. Hvordan så ditt ut? Jeg fikk også 2/13 på 4b, mens på 4c har jeg vært helt ute på tur og ser nå at jeg har skrevet 16/20 - 0.8, som blir 0. Huff
Mitt venndiagram var en sirkel først med tallet 26 oppå. også en sirkel med at 4 hadde sosialkunnskap, og en sirkel inni med at 16 hadde valgt sosialkunnskap og internajsonal engelsk, og ringen med internajsonal engelsk hadde ingen... og utenfor disse ringene skrev jeg 6... skjønnte du? hvordan så ditt ut?[/quote]


Mitt var helt likt ditt![/quote]







Oppgave 4

a) .... bare til å tegne opp

TOTAL:

26 elever


b)
Bestem sannsynet for at ein tilfeldig vald elev frå gruppa har valt Sosialkunnskap, men ikkje Internasjonal engelsk.
[tex]P(SK\cap \bar{IE})=\frac{4}{26}=\frac{20}{26}*\frac{4}{20}=\frac{2}{13}[/tex]


Det viser seg at eleven som er trekt ut, har valt Internasjonal engelsk.
c) Bestem sannsynet for at denne eleven også har valt Sosialkunnskap.
[tex]P=\frac{16}{16}=1[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Lin

Jeg har dummet meg helt ut på oppgave 6, satt -(2)^2 lik 4, altså positiv, så alle mine svar fra og med null i oppgaven er dermed feil... Har brukt helt riktig metode og vist utregning, men altså tenkt litt fort at minus og minus er pluss. Ser ut til at alt annet på del 1 og forhåpentligvis del 2 er riktig, tror dere 6eren ryker på dette?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Lin skrev:Jeg har dummet meg helt ut på oppgave 6, satt -(2)^2 lik 4, altså positiv, så alle mine svar fra og med null i oppgaven er dermed feil... Har brukt helt riktig metode og vist utregning, men altså tenkt litt fort at minus og minus er pluss. Ser ut til at alt annet på del 1 og forhåpentligvis del 2 er riktig, tror dere 6eren ryker på dette?
Nei, ikke om dette er den eneste feilen din.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Link

Dolandyret skrev:
FASIT 1P V16.pdf
Tusen takk for løsningsforslag! Men på del 2 oppgave 8 tror jeg du har regnet feil siden du har regnet med både liter og cm i samme oppgave, 8,7 liter må gjøres om til 8700cm^3 :) Da blir svaret 23cm (håper jeg).
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Link skrev:
Dolandyret skrev:
FASIT 1P V16.pdf
Tusen takk for løsningsforslag! Men på del 2 oppgave 8 tror jeg du har regnet feil siden du har regnet med både liter og cm i samme oppgave, 8,7 liter må gjøres om til 8700cm^3 :) Da blir svaret 23cm (håper jeg).
Driver og ordner det nå. La merke til det selv. Syntes det var rart at r var så kort. Er forresten 8,6L ;)
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Gjest

Har regnet ut at jeg fikk 55 av 60 poeng, har blant annet slurvet på kalkulatoren og fått 20,9 L på oppgave 8a, men utregningen er rett, og når jeg taster det inn nå får jeg 10,45L. Er helt avhengig av å få 6 på denne eksamenen, er alt håp ute med 55 poeng?
Link

Vet dere hvor stor sjanse det er for å fortsatt kunne få 6 selvom man muligens havner 1 poeng under 56-grensen? I og med at det står i sensorveiledningen at "Karakteren 6 viser at eleven har «framifrå» kompetanse i faget. Når elevene viser spesielt
modenhet eller kunnskap i deler av besvarelsen, skal dette kunne veie opp for mindre feil
og mangler i andre deler, slik at resultatet likevel kan bli en toppkarakter.".
Jeg har blandet utregningen på prosentoppgavene på del 1 oppgave 1b og 9b, og blir nok derfor trukket en del her. Ser i tillegg at jeg har glemt å trekke fra de 400kr de 8 bildene kostet, slik at jeg i oppgave 8 fikk y=50a+1000, men har forklart i oppgave b hva som menes med a og b. Burde vel få litt uttelling på den oppgaven hvertfall? Og ellers har jeg (satan) ikke fått med meg i oppgaveteksten at man bare får barnetrygd i 17 år og 11 mnd, jeg har regnet for totalt 216 måneder. Tror dere dette trekker såpass at jeg ikke kan få 6er? Ellers har jeg skrevet gode og utfyllende forklaringer til oppgavene, og klarer ikke å se at jeg har gjort noen andre feil.. Spent på vurderingen!
jih98

Link skrev:Vet dere hvor stor sjanse det er for å fortsatt kunne få 6 selvom man muligens havner 1 poeng under 56-grensen? I og med at det står i sensorveiledningen at "Karakteren 6 viser at eleven har «framifrå» kompetanse i faget. Når elevene viser spesielt
modenhet eller kunnskap i deler av besvarelsen, skal dette kunne veie opp for mindre feil
og mangler i andre deler, slik at resultatet likevel kan bli en toppkarakter.".
Jeg har blandet utregningen på prosentoppgavene på del 1 oppgave 1b og 9b, og blir nok derfor trukket en del her. Ser i tillegg at jeg har glemt å trekke fra de 400kr de 8 bildene kostet, slik at jeg i oppgave 8 fikk y=50a+1000, men har forklart i oppgave b hva som menes med a og b. Burde vel få litt uttelling på den oppgaven hvertfall? Og ellers har jeg (satan) ikke fått med meg i oppgaveteksten at man bare får barnetrygd i 17 år og 11 mnd, jeg har regnet for totalt 216 måneder. Tror dere dette trekker såpass at jeg ikke kan få 6er? Ellers har jeg skrevet gode og utfyllende forklaringer til oppgavene, og klarer ikke å se at jeg har gjort noen andre feil.. Spent på vurderingen!
Det kommer veldig an på sensor. Vi får håpe h*n/de er greie! :?
gw87

På del 2, oppgave 7a om formlikhet.. Der tenkte jeg selvfølgelig ikke på at trekantene hadde en felles vinkel, og 90 graders vinkel.. På den minste trekanten kjente vi til bare 1 side, mens på den store kjente vi to sider. Det jeg gjorde var derfor å finne en side til på den lille, slik at jeg kjente til 2 på den ene trekanten og 2 sider på den andre. Så tok jeg og fant forholdet mellom de, og skrev at siden forholdet mellom sidene var det samme (1,5), så må de være formlike... Tror dere jeg får full utteling (tror man får 1 poeng på den deloppgaven?) poeng for den eller? :shock:
Privpus

Bare lurer på hvorfor jeg får feil svar på oppgave 3b når jeg regner slik?
560*1.2*1.2=x*1.4
x=560*1.2^2/1.4
x=572
Viktor Vektor

Privpus skrev:Bare lurer på hvorfor jeg får feil svar på oppgave 3b når jeg regner slik?
560*1.2*1.2=x*1.4
x=560*1.2^2/1.4
x=572
560*1,2*12 skal ikke være 40 høyere enn den nye prisen. Den nye prisen skal være 40% lavere enn 560*1,2*1,2. Det er ikke det samme. Dersom en vare settes opp 20% to ganger og så ned 40%, må ny pris bli 560*1,2*1,2*0,6
Svar