Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Moderatorer: Aleks855 , Gustav , Nebuchadnezzar , Janhaa , DennisChristensen , Emilga
Magnus
Guru
Innlegg: 2286 Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim
28/09-2007 15:55
In modern mathematics, algebra has become so important that numbers will soon only have symbolic meaning.
Emilga
Riemann
Innlegg: 1552 Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU
28/09-2007 16:27
ettam skrev:
Fellesnevneren er ikke lik produktet av alle nevnerne....
Her er fellesnevneren 6
Ser ut som om jeg har misforstått FN der ja. Jeg burde vel egentlig sagt at alle brøkene går opp i 36.
lodve
Hilbert
Innlegg: 1034 Registrert: 15/09-2005 15:50
28/09-2007 18:55
I Øverbygda er det 120 cm snø i påsken. Etter påskane minker snømegden med 4 cm per dag. Når er det mindre enn 40 cm i Øverbygda?
Kan noen bare løse den for meg + forklaring takk.
Emilga
Riemann
Innlegg: 1552 Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU
28/09-2007 19:03
La x være dager. Vi får da:
[tex]40 cm > 120 cm - x \cdot 4 cm[/tex]
Charlatan
Guru
Innlegg: 2499 Registrert: 25/02-2007 17:19
28/09-2007 19:23
In modern mathematics, algebra has become so important that numbers will soon only have symbolic meaning.
Emilga
Riemann
Innlegg: 1552 Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU
28/09-2007 19:31
Det blir ulikhet fordi det skal være mindre enn 40 cm snø.
arildno
Abel
Innlegg: 684 Registrert: 17/03-2007 17:19
28/09-2007 19:47
ettam skrev: Emomilol skrev: Det går vel ikke ann å regne denne ut, bare forkorte den.
[tex]\frac{\frac{a}{2} + \frac{1}{1}}{\frac{1}{6} - \frac{2a}{3}[/tex]
finn fellesnevner:
[tex]1 \cdot 2 \cdot 3 \cdot 6 = 36[/tex]
Fellesnevneren er
ikke lik produktet av alle nevnerne....
Her er fellesnevneren 6
Fullstendig feil.
En fellesnevner er et tall alle smånevnerne går opp i.
MINSTE Felles Nevner (M.F.N), slurvete kalt "fellesnevneren" er 6, men 36 er et tall som utmerket godt kan brukes som fellesnevner, likesom 720000000 er det.
Det er totalt unødvendig å finne M.F.N, å finne den fellesnevneren du får med å multiplisere sammen tallene i smånevnerne er helt OK, og dessuten mye enklere enn å finne M.F.N.
lodve
Hilbert
Innlegg: 1034 Registrert: 15/09-2005 15:50
29/09-2007 15:01
I et barneritt sykler vinneren 2,4 km på 3 minutter og 22 sekunder.
Hva var farten i m/s og km/t?
lodve
Hilbert
Innlegg: 1034 Registrert: 15/09-2005 15:50
30/09-2007 21:30
Hei, bare lurte på om hvordan man finner Radius av Kule.
Volum - 3/4*3,14*radius^3
Volum = 15m
Hva er Radius?
arildno
Abel
Innlegg: 684 Registrert: 17/03-2007 17:19
30/09-2007 21:33
3 spørsmål:
1. Er volumet virkelig 15 m???
2. Er pi virkelig 3.14??
3. Er brøkfaktoren virkelig 3/4??
lodve
Hilbert
Innlegg: 1034 Registrert: 15/09-2005 15:50
30/09-2007 21:34
arildno skrev: 3 spørsmål:
1. Er volumet virkelig 15 m??? Ja.
2. Er pi virkelig 3.14?? Ja,
3. Er brøkfaktoren virkelig 3/4??
Volum av en kule?
15m er bare et eksempel for å finne Radius.
arildno
Abel
Innlegg: 684 Registrert: 17/03-2007 17:19
30/09-2007 21:36
Igjen:
Er volumet av kula virkelig på 15m? Tenk deg om!
Og:
Er pi lik 3.14? Igjen, tenk deg om!
arildno
Abel
Innlegg: 684 Registrert: 17/03-2007 17:19
30/09-2007 21:38
Dessuten:
Hvis du skal bare bruke et eksempel, hvorfor kan du ikke bare løse for radius R for volum V??
lodve
Hilbert
Innlegg: 1034 Registrert: 15/09-2005 15:50
30/09-2007 21:49
arildno skrev: Igjen:
Er volumet av kula virkelig på 15m? Tenk deg om!
Og:
Er pi lik 3.14? Igjen, tenk deg om!
Pi - 3,14 JA!
Jeg har sagt at 15m er eksempel. Du får oppgitt 15m, men skal finne radius, hvordan gjør man det? (kule - Volum= 3/4*pi*r^3
Kan du løse for meg?