TIL LODVE

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
arildno
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 17/03-2007 17:19

Måles virkelig volum i meter???????

Er du sikker på 3/4-faktoren din?

Hvorfor kan du ikke bare skrive pi, istedet for en tilnærmingsverdi for den?

Hvorfor kan du ikke løse for radius R uttrykt ved volum V?
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Turid og Bente skal telle pengene sine. Turid har 300 kr, mens halvparten av det Bente har, er en tredjedel av det de har til sammen.

Hvor mye har Bente?
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Lodve, volum måles i tre dimensjoner. Lengde, bredde og høyde. Tallet 15 må derfor være kubikkmeter [tex]m^3[/tex] hvis det skal være volum.

Hvis du sliter hjelper det, i tillegg til å poste oppgaven, vise hvor langt du er kommt, og nøyaktig hva du ikke klarer videre. Dette gjør det mye lettere for de som ikke kan lese tankene dine å hjelpe deg, slik at du ikke trenger å spørre om samme ting to ganger. :wink:
Sist redigert av Emilga den 30/09-2007 22:00, redigert 1 gang totalt.
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

lodve skrev: seriøst, du har jo forstått oppgaven, hvorfor ikke løse den?
Det handler ikke om å få oss til å forstå, men deg.
Les den forrige posten min.

[tex]V = \frac{4\pi r^3}{3}[/tex]
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Emomilol skrev:Lodve, volum måles i tre dimensjoner. Lengde, bredde og høyde. Tallet 15 må derfor være kubikkmeter [tex]m^3[/tex] hvis det skal være volum.

Hvis du sliter hjelper det, i tillegg til å poste oppgaven, vise hvor langt du er kommt, og nøyaktig hva du ikke klarer videre. Dette gjør det mye lettere for de som ikke kan lese tankene dine å hjelpe deg, slik at du ikke trenger å spørre om samme ting to ganger. :wink:
Greit, takk, men jeg tror jeg har klart å løse oppgaven.
arildno
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 17/03-2007 17:19

lodve skrev:Turid og Bente skal telle pengene sine. Turid har 300 kr, mens halvparten av det Bente har, er en tredjedel av det de har til sammen.

Hvor mye har Bente?
La Turid ha T penger, Bente B penger.

Da har du ligningene:

T=300

[tex]\frac{B}{2}=\frac{T+B}{3}[/tex]

Løs den siste ligningen.
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

arildno skrev:
lodve skrev:Turid og Bente skal telle pengene sine. Turid har 300 kr, mens halvparten av det Bente har, er en tredjedel av det de har til sammen.

Hvor mye har Bente?
La Turid ha T penger, Bente B penger.

Da har du ligningene:

T=300

[tex]\frac{B}{2}=\frac{T+B}{3}[/tex]

Løs den siste ligningen.

Hei, kunne du bare løse oppgaven for meg, slik at jeg forstår oppgaven.

Vil bare beklage for det isted.
arildno
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 17/03-2007 17:19

lodve skrev:
arildno skrev:
lodve skrev:Turid og Bente skal telle pengene sine. Turid har 300 kr, mens halvparten av det Bente har, er en tredjedel av det de har til sammen.

Hvor mye har Bente?
La Turid ha T penger, Bente B penger.

Da har du ligningene:

T=300

[tex]\frac{B}{2}=\frac{T+B}{3}[/tex]

Løs den siste ligningen.

Hei, kunne du bare løse oppgaven for meg, slik at jeg forstår oppgaven.

Vil bare beklage for det isted.
Hvorfor vil du bli matet med svar istedet for å prøve selv, og få tilbakemelding på det du gjør?
Det lærer du mye mer av..
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

arildno skrev:
lodve skrev:
arildno skrev: La Turid ha T penger, Bente B penger.

Da har du ligningene:

T=300

[tex]\frac{B}{2}=\frac{T+B}{3}[/tex]

Løs den siste ligningen.

Hei, kunne du bare løse oppgaven for meg, slik at jeg forstår oppgaven.

Vil bare beklage for det isted.
Hvorfor vil du bli matet med svar istedet for å prøve selv, og få tilbakemelding på det du gjør?
Det lærer du mye mer av..
Jeg lærer faktisk mer av at noen løser den for meg. Kan likning, men er bare usikker på hvordan man løser den.
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Realist1 har gjort nesten alle oppgavene for meg, og har har dratt store nytte av det og lært de grunnleggende om algebra + likninger (t).
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

lodve skrev:Realist1 har gjort nesten alle oppgavene for meg, og har har dratt store nytte av det og lært de grunnleggende om algebra + likninger (t).
Nei. Du har ikke lært det grunnleggende om algebra om du er usikker på åssen oppgava over løses.
arildno
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 17/03-2007 17:19

Tja, la oss gå i gang da:
Vi har:
[tex]\frac{B}{2}=\frac{300+B}{3}[/tex]
Standard ligningsløsningsteknikk er å samle alle ledd som inneholder den ukjente som en fator på en side av likhetstegnet, og de andre leddene på den andre siden.

Her kan vi først splitte opp brøken på den andre siden:
[tex]\frac{B}{2}=\frac{300}{3}+\frac{B}{3}[/tex]
Dette kan vi hjøre fordi summen av to brøker med lik nevner er det samme som en brøk med tellersummen som teller og den samme nevneren som de to brøkene.

Vi "flytter&bytter":
[tex]\frac{1}{2}*B-\frac{1}{3}*B=100[/tex]
Hvor vi i tillegg har forenklet 300/3=100, og brukt brøkregelen a/b=(1/b)*a, som gjelder uansett tall a og b.

Vi faktoriserer, dvs. "samler", venstre side:
[tex](\frac{1}{2}-\frac{1}{3})*B=100[/tex]
Dette kan vi gjøre fordi B er felles faktor i de to leddene.

Vi regner ut parentestallet: [tex]\frac{1}{2}-\frac{1}{3}=\frac{3}{6}-\frac{2}{6}=\frac{1}{6}[/tex]

Vi har dermed:
[tex]\frac{1}{6}*B=100[/tex]
Vi multipliserer med 6 på hver side:
[tex]6*\frac{1}{6}*B=6*100[/tex]
Vi forenkler:
[tex]1*B=600[/tex]
som gir:
[tex]B=600[/tex]

Dette er en måte; noe raskere er det å multiplisere den opprinnelige ligningene med et 6-tall med en gang.
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

arildno skrev:Tja, la oss gå i gang da:
Vi har:
[tex]\frac{B}{2}=\frac{300+B}{3}[/tex]
Standard ligningsløsningsteknikk er å samle alle ledd som inneholder den ukjente som en fator på en side av likhetstegnet, og de andre leddene på den andre siden.

Her kan vi først splitte opp brøken på den andre siden:
[tex]\frac{B}{2}=\frac{300}{3}+\frac{B}{3}[/tex]
Dette kan vi hjøre fordi summen av to brøker med lik nevner er det samme som en brøk med tellersummen som teller og den samme nevneren som de to brøkene.

Vi "flytter&bytter":
[tex]\frac{1}{2}*B-\frac{1}{3}*B=100[/tex]
Hvor vi i tillegg har forenklet 300/3=100, og brukt brøkregelen a/b=(1/b)*a, som gjelder uansett tall a og b.

Vi faktoriserer, dvs. "samler", venstre side:
[tex](\frac{1}{2}-\frac{1}{3})*B=100[/tex]
Dette kan vi gjøre fordi B er felles faktor i de to leddene.

Vi regner ut parentestallet: [tex]\frac{1}{2}-\frac{1}{3}=\frac{3}{6}-\frac{2}{6}=\frac{1}{6}[/tex]

Vi har dermed:
[tex]\frac{1}{6}*B=100[/tex]
Vi multipliserer med 6 på hver side:
[tex]6*\frac{1}{6}*B=6*100[/tex]
Vi forenkler:
[tex]1*B=600[/tex]
som gir:
[tex]B=600[/tex]

Dette er en måte; noe raskere er det å multiplisere den opprinnelige ligningene med et 6-tall med en gang.

Tusen takk, forstod oppgaven :D Meget bra forklart forresten.
arildno
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 17/03-2007 17:19

Neste gang forsøker du litt selv først.

Avtale?
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

arildno skrev:Neste gang forsøker du litt selv først.

Avtale?
Jeg har jo forsøkt, men var som sagt usikker på oppgaven. Men greit avtale, bare på en betingelse, at dersom jeg ikke forstår hvordan den løses, vil du da løse den for meg?
Svar