Lodves mattetråd.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Ok, en ting til. Hva er variabel? (Litt usikker på hva det er :P)

Og oppgaven fant jeg fra denne linken her:
http://www.utdanningsdirektoratet.no/up ... 46_h04.pdf
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

En variabel er bare en "bokstav" som kan ha forskjellige verdier.

[tex]x^2 = 4[/tex] Her er [tex]x[/tex] variabelen.

[tex]n +2 = 0[/tex] her er [tex] n[/tex] variabelen. etc.
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Det er riktig som emomilol sier, og hør på ordet "variabel", den varierer eller endrer seg om du vil.

Du vet helt sikkert at andregradslikninger ofte har to løsninger. Det vi finner da, er hva variabelen x er, når en funksjon for eksempel er 0.

Da får vi en situasjon, der vi får to løsninger for hva x er, og da kan man bruke [tex]x_1[/tex] og [tex]x_2[/tex] som navn på løsningene. [tex]x_1[/tex] leses "x en" eller "x sub 1", "sub" er engelsk for under. Hvis du har spilt Mortal Kombat, så har du helt sikkert brukt slosskjempen Sub Zero, han skyter iskuler, og navnet hans betyr "under null".

Her er han, er han ikke tøff? hihihi

Bilde
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

http://en.wikipedia.org/wiki/Variable

Skulle tatt seg ut å slå opp noe selv for en gangs skyld!
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Bilde
Bilde


Hei!

Trenger hjelp med denne oppgaven. Er det noen mattegenier her med bistand til denne oppgaven :P?
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Har du laget tegningen?
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Jeg? Nei nei, tenging har aldri vært mine greier.
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

omg! Tegn en skisse så er det med en gang så mye lettere å se hvordan oppgaven skal løses. Hva tror du skjer når tauet kommer til hjørnet av huset? Du gjettet riktig (Håper jeg :P) Dermed ser du lett at oppgaven består i å finne en arealet av en halvsirkel, og arealet av en kvart sirkel. Pluss dem sammen. Profit!
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

lodve skrev:Jeg? Nei nei, tenging har aldri vært mine greier.
Lodve, nå må du gi deg! Eksamensoppgaven ber deg skissere den! Du kan ikke si at "tegning" aldri har vært din greie! Kom deg på bokhandelen og kjøp passer, linjal og gradskive.

Du nevnte i eksamenstråden at du aldri hadde fått noen "bra" karakter i matematikk, og dette er nok én av grunnene, for mye handler om å visualisere fenomener og figurer.

Det nytter ikke å være standhaftig på hva som er "sine greier" i matematikk. Du møter nye ting hele tiden, og da må du gjøre alt du kan for å forstå dem. Hvis vi skriver ord du ikke forstår, så slå dem opp, enten på google, wikipedia eller i Per. Vis initiativ!
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Grunnen til at du ikke får sekser er vel at du legger ut så sinnsvakt mye oppagver her (som er ganske lette) og får andre til å gjøre dem. Så står du der som et spørsmålstegn når det kommer noe som ikke er nøyatkig noe du har sett før.
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Veldig sterke ord her :P Jo, dere har rett, har ikke vist nok initiativ til å slå opp i diverse ting. Men oppgaver som jeg legger ut her, er oppgaver jeg ikke helt forstår på, og trenger derfor hjelp fra dere.

Og dessuten har jeg gått 1 karakter opp p.g.a deres hjelp. Jeg har aldri sagt at jeg får dårlig karakter i matte, jeg spurte hvordan man får en sekser i matte.

Dere er enig med meg at jeg ikke burde hoppe over oppgaver selv om de kan virke lette til å begynne med, men likevel så klarer man ikke å løse den?

Men kan dere hjelpe meg med oppgaven ovenfor?
magneam
Cantor
Cantor
Innlegg: 121
Registrert: 17/01-2008 11:31

Dinithion skrev: Dermed ser du lett at oppgaven består i å finne en arealet av en halvsirkel, og arealet av en kvart sirkel. Pluss dem sammen. Profit!
Arealet av en halv sirkel pluss en kvart sirkel?
[tex] \frac{1}{2} + \frac{1}{4} = \frac{3}{4} [/tex]

Som betyr 3 fjerdedeler av en sirkel. Resten MÅ du klare selv. Tror du bør jobbe litt med initiativet ditt, som du sier.
BMB
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 393
Registrert: 28/02-2008 19:29
Sted: Trondheim

Magneam: de sirklene har jo ikke samme radius da.
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Lodvis skrev:Veldig sterke ord her Razz Jo, dere har rett, har ikke vist nok initiativ til å slå opp i diverse ting. Men oppgaver som jeg legger ut her, er oppgaver jeg ikke helt forstår på, og trenger derfor hjelp fra dere.

Og dessuten har jeg gått 1 karakter opp p.g.a deres hjelp. Jeg har aldri sagt at jeg får dårlig karakter i matte, jeg spurte hvordan man får en sekser i matte.

Dere er enig med meg at jeg ikke burde hoppe over oppgaver selv om de kan virke lette til å begynne med, men likevel så klarer man ikke å løse den?

Men kan dere hjelpe meg med oppgaven ovenfor?
Du sier du ikke har initiativ, men du poster jo oppgaver som styggen sjøl. Det viser initiativ, men du angriper situasjonene på en svært merkelig måte. Det er flott at du spør når du lurer, men som det ble nevnt tidligere i tråden, så tror jeg du får problemer hver gang det dukker opp ting du ikke har sett før.

Har jeg rett, hvis jeg sier at formelboka di er proppet av notater og eksempler?

Det er lurt av deg å drive med eksamensoppgaver, for det er god trening, men gjør idet minste det de ber deg om...

Flott å høre at karakteren din går oppover.

Se her hvor lett denne oppgaven kan løses, bare du drar frem tegnesakene:

Bilde

I det røde feltet, kan hunden bevege seg. Ser du hvor enkelt det er med tegning?

Her ser vi at hunden kan oppholde seg i en halvsirkel med r=2 og en kvartsirkel med r=1

[tex]A_{\circ} = \pi r^2[/tex]

[tex]A_{hund} = \frac \pi 2 R^2 + \frac \pi4 \pi r^2 \Rightarrow \frac {4\pi}{2} + \frac{\pi}{4} = \underline{\underline{\frac{9\pi}{4}}}[/tex]
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
BMB
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 393
Registrert: 28/02-2008 19:29
Sted: Trondheim

Umulig å se hva det dreier seg om når du ikke klarer å fargelegge innenfor linjene. :P

Neida, Mattenoob; sjenerøst gjort av deg å spandere tid på dette.
Svar