Kombinatorikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Abeline
Guru
Guru
Innlegg: 85
Registrert: 22/05-2004 17:27
Sted: Østlandet

Holder på lese litt om kombinatorikk, og prøver å gjøre en del oppgaver. Dessverre har jeg ingen fasit, og vil gjerne ha et tips før jeg løser alt for mange... Hvordan løser jeg en oppgave av denne typen?

Oppgave: På hvor mange måter kan man arrangere bokstavene i ordet KOMMUTATIV uten to påfølgende like bokstaver?

En annen oppgave av tilsvarende type, er å fine ut hvor mange lottorekker det finnes uten to påfølgende tall.

Tror ikke dette skal være særlig vanskelig... Noen som kan hjelpe meg, evt har fasiten (hentet fra Kalkulus av Tom Lindstrøm)?
Finn en syklisk firkant, og problemet er så godt som løst:)
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Dersom du har ti elementer kan de arrangeres på 10! måter. I ditt tilfelle er det imiddlertid ikke slik da du må ta hensyn til alle tillfeller av to like. I "kommutativ" har du to m'er og to t'er....
Når jeg får slike problemer i kombinatorikk, der det fort blir store tall, pleier jeg trekke det ned på et mer oversiktlig nivå. Prøv med kombinasjoner av 3,4 og 5 tegn, og se om du greier utvikle en generell sammenheng.
Håper dette var til noe hjelp!
Det blir nok ikke så mye hjelp å få her den neste måneden da de fleste har ferie nå.

MVH
Kenneth Marthinsen
Phi
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 01/07-2004 00:01

Det var en veldig bra hjelp ;)
Men hvis du tar kombinatorikk og sammenligne det med sansynlighet så for du det lettere til!!!
Er dette en god hjelp?
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei Phi!
Vel, kombinatorikken er jo ofte selve tellingen. Så kan vi bruke den for å se på forholdet gunstige på mulige osv. Du har helt rett i at dette ofte bør sees i en sammenheng.
Go sumar
KM
Abeline
Guru
Guru
Innlegg: 85
Registrert: 22/05-2004 17:27
Sted: Østlandet

Ikke for å klage, men det var jo ikke så mye hjelp å få her da. Men hvis jeg kommer med det jeg tror kan være løsningen (eller noe i nærheten), kan jeg kanskje få tilbakemelding på det...?

KOMMUTATIV inneholder ti bokstaver, hvorav to M-er og to T-er. Det totale antallet permutasjoner er da 10!/(2!*2!).

Hvis vi nå prøver å finne ut hvor mange av disse som har to påfølgende T-er og/eller to påfølgende M-er, kan vi se på de ti bokstavene som brikker. La oss først se på tilfellet med to påfølgende T-er. Da kan vi tenke oss at disse to T-ene står på én brikke, og brikkene kan nå legges på 9!/2! ulike måter. Det samme resultatet får vi for to påfølgende M-er.

Problemet nå, er at vi har regnet enkelte permutasjoner to ganger, nemlig de der vi både har to påfølgende T-er og to påfølgende M-er. Da kan vi tenke oss åtte brikker, og vi får tilsammen 8! slike permutasjoner.

Svaret jeg skal ha, bør da bli 10!/(2!*2!)-2*9!/2!+8!=584640

Er dette riktig tenkt, eller er jeg helt på jordet nå? Vet de fleste har sommerferie, det har jeg også, men jeg "må" regne litt likevel...
Finn en syklisk firkant, og problemet er så godt som løst:)
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Abeline skrev:Vet de fleste har sommerferie, det har jeg også, men jeg "må" regne litt likevel...
Benytter anledningen til å beklage laber respons og ønske en god sommer 8)
Abeline
Guru
Guru
Innlegg: 85
Registrert: 22/05-2004 17:27
Sted: Østlandet

Et annet spørsmål da, som tar kortere tid å svare på: kommer vi til å "lære" å løse slike oppgaver på skolen? Skal ha 3MX til høsten...

God sommer til dere alle!
Finn en syklisk firkant, og problemet er så godt som løst:)
Phi
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 01/07-2004 00:01

Abeline skrev: KOMMUTATIV inneholder ti bokstaver, hvorav to M-er og to T-er. Det totale antallet permutasjoner er da 10!/(2!*2!).

Hvis vi nå prøver å finne ut hvor mange av disse som har to påfølgende T-er og/eller to påfølgende M-er, kan vi se på de ti bokstavene som brikker. La oss først se på tilfellet med to påfølgende T-er. Da kan vi tenke oss at disse to T-ene står på én brikke, og brikkene kan nå legges på 9!/2! ulike måter. Det samme resultatet får vi for to påfølgende M-er.

Problemet nå, er at vi har regnet enkelte permutasjoner to ganger, nemlig de der vi både har to påfølgende T-er og to påfølgende M-er. Da kan vi tenke oss åtte brikker, og vi får tilsammen 8! slike permutasjoner.

Svaret jeg skal ha, bør da bli 10!/(2!*2!)-2*9!/2!+8!=584640

Er dette riktig tenkt, eller er jeg helt på jordet nå? Vet de fleste har sommerferie, det har jeg også, men jeg "må" regne litt likevel...
Er ikke det, det samme hvis du ta 10!/(2!*2!) - 8!/4! ... + 4!/(2!+2!) - 2! ??

8!/4! = Jeg slo sammen TT og MM sammen

4!/(2!+2!) = Må plusser igjen TMTM osv...

2! = må fjerne TTMM osv...

Kanskje det letteste er det vanskeligste :) Jeg ville ikke regne det ut... Bare tanke regning... ( Jeg vet at det er feil, men tanke gangen er riktig...)
Et annet spørsmål da, som tar kortere tid å svare på: kommer vi til å "lære" å løse slike oppgaver på skolen? Skal ha 3MX til høsten...
Jeg vet ikke skal begynner på videregående denne høsten...
Men det som er lureste er å lære alt.

Ja God sommer til alle som ser dette. Matematikk har aldri fri ;)
Sist redigert av Phi den 03/07-2004 14:30, redigert 1 gang totalt.
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Abeline skrev:Et annet spørsmål da, som tar kortere tid å svare på: kommer vi til å "lære" å løse slike oppgaver på skolen? Skal ha 3MX til høsten..
Vi hadde hvertfall kombinatorikk i 3MX, men jeg husker ikke helt hvor langt vi gikk.
Phi
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 01/07-2004 00:01

Jeg tro/vet at dette er svaret...

(10!/2!*2!) - 8! ...

Siden kumutaiv ....
Ser du?? Det er litt vanskelig å forklare. Kanskje en admin kan det.

Nå er det bare å finne en måte å slette TMMT og MTTM på
Jeg vet ikke om dette kan være riktig...

Men hvis vi setter TMMT som en brikke da har vi : 7!

=) svaret er (10!/2!*2!) - 8! - 7! - 7!

... Har noen en annen forklaring?
dischler
Guru
Guru
Innlegg: 242
Registrert: 01/03-2004 10:11

Lottooppgaven kan løses slik:

Ta 27 glass og sett på et bord fra venstre til høyre med litt mellomrom.
Nå har du 26 mellomrom mellom glassene og også plass helt til venstre og helt til høyre.
Velg så sju av disse 28 plassene og sett kopper i disse. Dette kan gjøres på (28 over 7) måter. Legg nå baller med tallene 1 til 34 i glassene og koppene fra venstre mot høyre i stigende rekkefølge. Ballene i koppene er nå sju tall der ingen er i rekkefølge (siden det er minst et glass mellom hver av koppene).

Det er altså (28 over 7) måter å gjøre det på!
dischler
Guru
Guru
Innlegg: 242
Registrert: 01/03-2004 10:11

Abeline skrev: Svaret jeg skal ha, bør da bli 10!/(2!*2!)-2*9!/2!+8!=584640

Er dette riktig tenkt, eller er jeg helt på jordet nå? Vet de fleste har sommerferie, det har jeg også, men jeg "må" regne litt likevel...
Ja, jeg er temmelig sikker på at dette er riktig.
Matematikkk
Cayley
Cayley
Innlegg: 88
Registrert: 21/07-2004 22:01
Sted: Trondheim

Dette er egentlig berre bekreftelse på at Abeline sitt svar er riktig.

Hadde noken ark frå boka Kalkulus, der var oppgåva:

"Finn antall arrangementer av bokstavene i ordet KOMMUTATIV. Finn hvor mange av disse arrangementene som har minst et par like bokstaver som kommer etter hverandre."

A) Alle mulige ord vi kan lage er 10!/(2!*2!) = 907 200

B) Vi finner alle ord der vi har to T-er som står etter kvarandre. (Sette T-ane på ei brikke) 9!/2! = 181 440

C) Likeså med M-ane. 9!/2! = 181 440

D) Så finn vi alle der både T-ane og M-ane står ved sida av kvarandre. 8! = 40 320

E) For å finne antal ord der minst et par like bokstaver står etter kvarandre, må vi addere B) og C), for så å trekke ifrå D) 2*9!/2!-8! = 322 560

Viss vi no tar alle mulige ord, og trekke frå 322 560, så finn vi alle ord der ingen like bokstaver står etter kvarandre. 907 200 - 322 560 =
584 640, samme som Abeline fikk ;)
Matematikkk
Cayley
Cayley
Innlegg: 88
Registrert: 21/07-2004 22:01
Sted: Trondheim

Har ei ny oppgåve som eg ikkje klara å løyse fullstendig, den passa bra under ditta temaet:

”I tillegg til de 7 gevinsttallene blir det i lotto også trukket ut 2 tilleggstall. For å vinne andrepremien trenger du 6 gevinsttall pluss 1 tilleggstall. Beregn sannsynligheten for å vinne andrepremien.”

Eg får den ikkje til.
Sannsynligheten for å vinne førstepremien er 1/ ”34 over 7” = 1/5379616.
dischler
Guru
Guru
Innlegg: 242
Registrert: 01/03-2004 10:11

Antall måter å få andrepremie på er:

(plukke ut seks av sju riktige hovedtall)*(plukke ut et av to riktige tilleggstall) = (7 over 6)*(2 over 1) = 14

altså er sannsynligheten for andrepremie 14 ganger større enn for førstepremie.
Svar