Generell andregradsligning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Silje16
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 15/12-2002 17:01

Huff, jeg forstår ikke andregradsligning. ABC formelen kommer jeg, meg til der -b skal plusses og divideres med svaret og deles på et eller annet,og så er det noe med en kvaderat rot som jeg ikke forstår :? :? :? :mrgreen: Jeg sier bare HJELP
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!

Punkt en: slapp av 8)

Punkt to: les dette :shock: :
http://www.matematikk.net/andregradslig ... inger.html
Punkt tre: kom tilbake med konkrete eksempler dersom det ikke blir klarere når du har :shock:

OK :?:

MVH
Kenneth Marthinsen
Silje16
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 15/12-2002 17:01

x^2 + 5x + 8 = 0
:? :? :?
dette er en som jeg ikke forstår,men det er vel ikke en andregradsligning en gang :oops:
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Jo, dette er en andregradsligning. Alle ligninger som har leddet x^2 er andregradsligninger (eller høyere orden). I dette tilfellet er a = 1, b = 5 og c = 8. Dersom du setter dette inn i "abc"-formelen vil du finne ut om den har løsninger eller ikke. Formelen finner du på linken i svaret over. Husk, dersom du får et negativt tall under rottegnet har ikke ligningen løsninger.

MVH
Kenneth Marthinsen
Svar