Skolekalkulatorer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Phi
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 01/07-2004 00:01

Hei,
Jeg skal begynner i GK (AA/AØ), så jeg lurte på om dere vet om det finnes noen gode skolekalkulatorer som jeg bør kjøper?
Pris? under kr 2000.
Funksjoner? Helst alt mulig!
Design... Alle er vel svart?

VEL...ikke nytt, ikke gammelt...

Og jeg hørte fra en venn av meg at når du skal ha eksamen, så resetter de kalkulatoren?
Hva er vitsen?
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Jeg vet ikke helt om det er tillatt med kalkulatorer som kan "alt mulig" (TI89, CP300, osv) på VGS? Tror ikke helt du har behov for det heller..
Phi skrev: Design... Alle er vel svart??
Nei, de fleste nye Casio-modellene er hvite.

Phi skrev:Og jeg hørte fra en venn av meg at når du skal ha eksamen, så resetter de kalkulatoren?
Hva er vitsen?
Vel, det er vel elevene selv som skal resette kalkulatorene, så blir det tatt stikkprøver på eksamen. De som ikke følger reglene blir tatt for juks..
Grunnen til at man må resette kalkulatoren er at det er såpass mye minne på de beste kalkulatorene at man kan legge inn store deler av pensum på kalkulatoren. Man kan også lage programmer som regner for seg. Jeg har aldri fått sjekket min kalkulator på verken VGS eller høgskole, og jeg tviler på at faglærer hadde klart å sjekke det på den jeg bruker nå :)

Og... jeg ville ventet til skolestart med å kjøpe kalkulator hvis du ikke er sikker på hva som er tillatt å bruke ved prøver og eksamen. Snakk med faglærer. Da jeg begynte på VGS fikk alle anbefalt å kjøpe en Casio FX (minst C FX 9750-G) slik at læreren kunne vise hvordan ting skulle gjøres på kalkulatoren. Det hadde vært vanskeligere hvis alle hadde forskjellig merke og modell.

Den kalkulatoren jeg kjøpte på vgs kostet ca 800-1000. Kalkulatorer som TI-89 og CP 300 koster opp mot 2000.

Sjekk ellers litt i et annet tema her på siden:
http://www.matematikk.net/matteprat/viewtopic.php?t=214
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Som Oro sa er det lurt å vente til du begynner på skolen før du kjøper kalkulator. Da kjøper du den som læreren annbefaler, så sparer du en masse tid på å lære egne algoritmer. Kanskje du finner opplysninger på skolens hjemmeside allerede nå, foreksempel i forbindelse med boklistene, dersom du ønsker å kjøpe nå for å ha noe å fikkle med i resten av ferien.


MVH
KM
ThomasB
Guru
Guru
Innlegg: 257
Registrert: 18/03-2004 18:34

Ja, for all del, ikke kjøp kalkulator før du begynner på skolen! Vi fikk beskjed om å kjøpe en bestemt type, og undervisningen ble lagt opp etter den. Du kan jo også risikere at kalkulaturen du kjøper ikke er tillatt brukt ved prøver/eksamen.

Forøvrig kan jeg jo nevne at på NTNU (universitetet i Trondheim) har vi ikke lov til å bruke grafiske kalkulatorer i det hele tatt på eksamen, kun en bestemt type enkel lommekalkulator er tillatt :shock: (nærmere bestemt HP-30S), så her er vi nesten tilbake til ungdomsskolen...
:wink:
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

:D Hp - det beste som "fantes"" - lages vel ikke så mye der for videregående og ingeniørstudiet lenger...?
KM

PS: "Omvendt Polsk notasjon" er språket!
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

administrator skrev::D Hp - det beste som "fantes"" - lages vel ikke så mye der for videregående og ingeniørstudiet lenger...?
Jo de lages enda, men jeg vet ikke om de er så mye i bruk som før. På min skole (hvertfall ingeniørstudier og lignende) tror jeg de fleste bruker Casio eller Texas (mest Texas (TI89)).
Er ikke så mange som vil kjøpe en kalkulator ingen andre medstudenter har, da må de jo finne ut alt mulig selv. Er ofte greiest når man kan spørre andre om ting man lurer på..

Her er noen grafiske HP'er som er i salg:
http://h41111.www4.hp.com/calculators/n ... index.html
ThomasB
Guru
Guru
Innlegg: 257
Registrert: 18/03-2004 18:34

Bilde

Her er den vi bruker i Trondheim, den brukes ved stort sett alle eksamener. Mulig at HP har laget bra kalkulatorer, men denne er ganske elendig. Det er nesten umulig å skrive inn lange uttrykk uten å gjøre feil :roll:

Problemet er at man ikke ser hele uttrykket på en gang, og må trykke febrilsk til høyre og venstre for å redigere. Dersom man trykker bare litt feil på knappen registreres det som "opp" eller "ned", og da forsvinner alt man har skrevet inn :(

Ingen andre kalkulatorer har vært tillatt ved eksamen de siste tre årene i hvert fall, tidligere vet jeg man brukte grafiske kalkulatorer også. Men vi blir jo flinkere til å regne for hånd da :wink:
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Den så ikke særlig brukervennlig ut den nei :shock: Like liten skjerm som på de gamle Ericsson-mobilene.

De eneste begrensningene vi fikk på hvilken type kalklulator vi kunne bruke ved eksamen (i et mattefag i fjor) var "alt du hadde fått plass til i baklommen". Altså ikke laptop tror jeg de tenkte på. På noen eksamenener står det at det bare er lov å ha med én kalkulator, for å gjøre det vanskeligere å lagre store mengder pensum i minnet.

Litt rart at det er såpass forskjell på tilatte hjelpemidler (på "like" studier ved ulike skoler)... men oppgavene er vel kanskje tilpasset dette.
Phi
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 01/07-2004 00:01

Hva menes med at det er mulig å legge alt på minne?
Uansett så hørte jeg at en del av eksamen får vi ikke lov å bruke skolekalkulatoren. Da er det bare hoderegning...
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Phi skrev:Hva menes med at det er mulig å legge alt på minne?
Slike kalkulatorer har ofte forholdsvis stort minne. Da kan man skrive inn formler og andre ting og hente dette frem igjen på eksamen.
Phi skrev:Uansett så hørte jeg at en del av eksamen får vi ikke lov å bruke skolekalkulatoren. Da er det bare hoderegning...
Vi hadde hvertfall lov å bruke kalkulator på tentamen og eksamen på videregående. Mulig dette har endret seg de siste årene, eller at det er ulike regler for ulike fylker.
Phi
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 01/07-2004 00:01

Hvem er det som bestemmer hvilket kalkulator som du kan bruker? Skolen, fylket eller stortinget?
Fordi jeg vil ikke kjøper to skolekalkulator, en for videregående og en for Høgskole/universitet.
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Phi skrev:Hvem er det som bestemmer hvilket kalkulator som du kan bruker? Skolen, fylket eller stortinget?
Fordi jeg vil ikke kjøper to skolekalkulator, en for videregående og en for Høgskole/universitet.
Jeg er ikke sikker på hvem som bestemmer regler for hvilke modeller som er tillatt for eksamen på videregående.. men er sikkert fylkeskommunen eller departementet som bestemmer om det skal brukes kalkulator på eksamen eller ikke.

På min skole har jeg fått inntrykk at det er den enkelte faglærer som bestemmer hvilke hjelpemidler som er tillatt på eksamen. På NTNU er det visstnok bare den kalkulatoren som er nevnt over som er tillatt på eksamen..

Jeg tror ikke du bør tenke så mye nå på hva du skal bruke på universitetet. Nye regler kommer hele tiden, det samme gjelder kalkulatormodeller...
Abeline
Guru
Guru
Innlegg: 85
Registrert: 22/05-2004 17:27
Sted: Østlandet

Som alle andre her, vil jeg anbefale å vente til skolestart med å kjøpe kalkulator, med mindre du har fått en bokliste (eller finner den på skolens hjemmeside eller i bokhandelen).

Det samme gjelder bøker, men der vil jeg ikke anbefale å gå etter boklisten en gang! Jeg brant meg på det da jeg begynte på GK, og endte opp med tre bøker jeg ikke trengte. To av dem sto på boklisten som obligatoriske, og den tredje var for gammel, og det hadde de glemt å skrive på boklisten, så jeg ble nødt til å kjøpe en til som var nyere. Så pass på det, det er kjedelig å betale flere hundre kroner for bøker du ikke trenger, for du får neppe solgt dem igjen heller!

(For øvrig er det dette som gjelder på skolen jeg går på:

"Kalkulator:

Casio CFX-9850G, CFX-9950G eller CFX-9750 (identiske i bruk)

Kalkulatorene skal ikke kunne utføre algebraiske operasjoner, kjøp derfor ikke

CFX-9970G eller FX-2.0.")

Ellers vil jeg ønske deg lykke til med skolestart, og så må du selvfølgelig velge MX alle tre årene! :D
Finn en syklisk firkant, og problemet er så godt som løst:)
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Jeg er gannske sikker på at det er www.ls.no som bestemmer type kalkulator på grunnskole og på videregående. På universitet og høyskoler tror jeg det er institusjonen selv, muligens i sammarbeid med departement.
MVH
KM
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Skjønner ikke logikken bak at bare "enkle" kalkulatorer kan brukes på NTNU og andre universitet. På Høyskolene rundt omkring får vi jo bruke grafiske typer som TI89 osv. (såkalt type 2), og her skal jo stoffet tross alt være noe enklere enn på master-nivå og oppover.

Så når stoffet blir vanskeligere så skal kalkulatoren være dårligere?? Det er jo to ting som bare går imot hverandre... :?
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
Svar