Matematikk 1. klasse

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Matematikkk
Cayley
Cayley
Innlegg: 88
Registrert: 21/07-2004 22:01
Sted: Trondheim

Ka får eg om i matematikk 1. klasse vidaregåande? Har høyrt at det skal vere bra lett, og at det vanskelige kjem i 2. klasse. Men har òg høyrt at mange med 6 på ung. skulen dette av...

"Ka sei dokke?"

E det vanskelig eller lett første året?
Og ka får vi om?
kladden
Cayley
Cayley
Innlegg: 98
Registrert: 17/07-2004 17:45
Sted: Odda

Matematikkk skrev:Ka får eg om i matematikk 1. klasse vidaregåande? Har høyrt at det skal vere bra lett, og at det vanskelige kjem i 2. klasse. Men har òg høyrt at mange med 6 på ung. skulen dette av...

"Ka sei dokke?"

E det vanskelig eller lett første året?
Og ka får vi om?

Får du en god lærer og jobber godt i timene, er mye gjort. :)
Gjest

1.klasse er kjempe-lett. Lettere enn siste året på ung.skulen. Vist du føller med i timane så slepp du å jobbe noe serli mer.
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Jeg tror det er vanskelig å komme med noe rent fasitsvar på om det er lett eller vanskelig. Det kan nok variere hvordan forskjellige personer opplever det. Jeg selv, begynte å dale i karakterene i matematikk da jeg begynte på videregående. Om skoleleihet hadde noe med saken å gjøre, er vel kanskje også mulig, men det endte med at jeg til slutt kuttet ut videre fordypning på videregående. Jeg trodde at jeg ikke lenger egnet meg i matematikken når det kom på det nivået. Det var først i senere tid at jeg gjennoppdaget matematikken, og interessen for den, og jobber meg nå mot en mastergrad i matematikkdidaktikk. Nå føler jeg at jeg både får det til, og stortrives med det. :)

Så hvor vil jeg med dette? Jeg tror rett og slett du selv må finne ut og oppleve om du synes det er vanskelig. Hvis du er nysgjerirrig, så kan du kanskje kikke litt i noen andre sine bøker? Men hvis man jobber med faget, vil nok de fleste klare seg bra :)

MVH

Linda
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Som lærer i videregående er jeg uenig med personen bak innlegget to hakk over. Det kreves jobbing for å få en god karrakter og for å få med seg de små detaljene.....
Med et par unntak er pensum en fortsettelse & utdypning av det du hadde på U -skolen.

Lykke til! - Ingenting å grue for :wink:

MVH
KM
Matematikkk
Cayley
Cayley
Innlegg: 88
Registrert: 21/07-2004 22:01
Sted: Trondheim

OK, eg trur det går fint, men ka får eg om? Kva tema? Har høyrt at vi i alle fall får om trigonometri. Ka meir?
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Det som er "nytt" er i hovedsak enkel trigonometri, litt om momentan vekst og logaritmer. Momentan vekst hører inn under funksjonslæren og er ganske greit. Logaritmer synes enkelte elever er vannskelig, men dersom du er flink på potensregning bør det ikke by på store problemer. I tillegg går man noe videre i sannsynlighetsregning, det man har på ungdomskolen er for de fleste elevers vedkommende ganske minimalt..

MVH
Km
Matematikkk
Cayley
Cayley
Innlegg: 88
Registrert: 21/07-2004 22:01
Sted: Trondheim

OK Flott! :D

Det eg e mest opptatt av e kva vi lærer nye av ting.. Eg skal no alltids klare meg det e ikkje det...:wink:
Abeline
Guru
Guru
Innlegg: 85
Registrert: 22/05-2004 17:27
Sted: Østlandet

Hei!

Jeg tror ikke du kommer til å ha noen som helst problemer med å beholde en sekser i matte. Du virker jo ganske interessert, og det at du holder på med de samme oppgavene nå som jeg har jobbet med denne våren (jeg er ferdig med VK1), tyder jo bra (selv om jeg, i likhet med broren din, ikke fikk dem før i år).

Det som er nytt, er: annengradslikninger, trigonometri, derivasjon/integrasjon og logaritmer. Ingen av delene er spesielt vanskelig, men det er bare annengradslikningene som er spennende i første klasse. Resten blir gøyere i andre klasse, for da lærer du terien bak, og ikke bare å taste inn ting på kalkulatoren.

Dette kommer til å gå helt fint!

Heter broren din Anders forresten?
Finn en syklisk firkant, og problemet er så godt som løst:)
Matematikkk
Cayley
Cayley
Innlegg: 88
Registrert: 21/07-2004 22:01
Sted: Trondheim

Ja! han heite det! :shock: Kjenne du han?
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Aner vi litt søt musikk :D

Ingenting i veien med det 8)

KM
Abeline
Guru
Guru
Innlegg: 85
Registrert: 22/05-2004 17:27
Sted: Østlandet

Matematikkk skrev:Ja! han heite det! :shock: Kjenne du han?
Kjenner ham ikke kjempegodt, men jeg har snakket litt med ham i forbindelse med Abelkonkurransen og sånn. Kanskje jeg ser deg der neste år? :)
Finn en syklisk firkant, og problemet er så godt som løst:)
Svar