Forhold

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
hellohello
Cayley
Cayley
Innlegg: 75
Registrert: 06/02-2004 17:33

Kan noen hjelpe meg med disse oppgavene på en litt enkel måte?
Gjerne med likning hvis det er mulig..


(1)
På Triveli vgs er det 255 elever. Forholdet mellom jenter og gutter er 8:7.
Hvor mange jenter og gutter er det på skolen?


(2)
Eieren av en fiskedam vil finne ut hvor mange fisker det er i dammen. 40 fisker blir fanget, merket og sluppet ut igjen. Noen dager senere ble det fanget 53 fisker. 12 av dem var merket. Finn en tilnærmet verdi for antall fisker i dammen.


Er det noen spesielle regler som hjelper når man skal finne ut slike oppgaver??
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

1) Du kan skrive det opp som to ligninger. Vi kaller antall gutter x, og antall jenter y. Vi vet at x+y=255. Vi vet også at y/x=8/7 Altså to ligninger med to ukjente. Løser vi dette settet får vi x=119 og y=136. Hvis du trenger hjelp med selve løsningen av ligningen, bare spør.

2) Vi kan skrive dette også som en slags ligning. Forholdet mellom antallet fanget fisk, og antallet merket fisk er 53/12.
(53/12')*40'=Omtrent antall fisk i dammen. Vi kan regne rett ut å få ca 177 fisk. Eller du kan "forkorte" antall merket fisk fanget mot antallet merket fisk totalt slik at stykket blir 53*3,33 som blir akkurat det samme.

Hvis du kan klare og omformulere problemet til en eller flere ligninger er du langt på vei. :D
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
hellohello
Cayley
Cayley
Innlegg: 75
Registrert: 06/02-2004 17:33

sletvik skrev:Hvis du trenger hjelp med selve løsningen av ligningen, bare spør.
Kan du hjelpe meg med løsningen av likningen? Jeg forstår det ikke.
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Svar