likninger

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Kristin MB

Fikk en oppgave som lyder slik:
f(x)= 4x[sup]2[/sup]+4x-24=0

Her har jeg tegnet grafen i koordinatsystemet. Det gikk greit, de to neste spm lyder :
løs grafisk likninga f(x)=0 og finn nullpunktene til f(x) ved regning.

Jeg har satt inn f(x) i andregradsliknings formelen og fått x=3 eller x= 2 og tegnet en graf der jeg har plottet in 2 og 3 med et bunnpunkt.

Har jeg da svart på oppgaven eller "mangler" jeg noe? Har litt problemer med å forstå hva jeg svarer på når jeg regner....
Kristin MB

Det skal selfølgelig stå kun f(x)= 4X[sup]2[/sup]+4x-24

ikke noe =o bak...
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Når du ser på grafen i koordinatsystemet vil du se at den krysser x-aksen i punktene x=2 og x=-3. Vi kan egentlig ikke si utifra dette at det definitivt er disse verdiene det er snakk om, kanskje er det verdier som bare er veeeldig nære 2 og -3. En grafisk løsning som dette er alltid tilnærmet. Kun ved regning kan vi være helt sikre på at 2 og -3 er de riktige nullpunktene. Som du sier gjør vi dette ved å sette den inn i andregradsformelen. Du hevder at du får x=3 og x=2. Kanskje har du da gjort noe galt i formelen ettersom de riktige verdiene er x=2 og x=-3. Eller kanskje bare en skrivefeil fra din side...
Grafen til denne funksjonen blir en parabel. En "blid" sådan ettersom den gir oss et bunnpunkt. De verdiene vi får (2 og -3) samsvarer jo bra med de kryssningspunktene vi ser av x-aksen når vi tegner grafen, dermed har vi funnet disse verdiene både ved å se på kryssingen av x-aksen, og ved å bruke formelen. Vi har derfor svart på oppgaven og funnet at begge metodene fører fram til samme svar.
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
Svar