Trigonometri

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Kristin MB

Sliter litt med en oppgave...

N(x)= antall undersøkelser foretatt av ei røntgenmaskin.
x= måneder etter 31.12.03
Mange kommer til undersøkelse når årstiden er lys, men frafallet er merkbart vinterstid. Dett gjør at vi kan sette opp en formel som ca dekker årsforløpet:
N(x)= 200 - 3x - 40cos(pi/6*x), xE(o,24)

Så skal vi finne antall undersøkelser i januar, juli og desember.

Jeg regner med x=1 i jan, x= 7 i juli osv. Men svarene jeg fikk var først synkende ettersom x verdien steg, så satte jeg opp og regnet med
cospi/6 og så ganget med x. Da ble de også synkende men med andre verdier... Hjelp ! Hva gjør jeg galt??

I tillegg skal vi finne den måneden med flest og minst undersøkelser samt tegne grafen. Men det går vel greit så lenge jeg får kommet igang...
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Det er nok mest sannsynlig at det er cos((pi*x)/6) Hvis du nå ser på antall undersøkelser vil det være færre i de mørke månedene enn i de lyse. Du må også huske på å regne med radianer og ikke med grader. Når du skal finne topp og bunn, må du som du sikkert skjønner derivere.
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
maja
Noether
Noether
Innlegg: 29
Registrert: 02/09-2004 16:06

Gikk nok for kjapt (eller?) i svingene - kalkulatoren sto på "deg"...
Tusen takk!
Svar