Integralregning...greier noen dette!plzzzzz

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
russ07
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 332
Registrert: 30/10-2006 19:43
Sted: Oslo

1) [symbol:integral] (x[sup]2[/sup]+1) /(x) dx
2) [symbol:integral] (e [sup]x[/sup]+3)/(e[sup]x[/sup]) dx
3) [symbol:integral] x*e[sup]x[/sup] dx
4) [symbol:integral] (2x+1)*e[sup]x[/sup] dx
5) [symbol:integral] (2x+3)*ln(x[sup]2[/sup]+3x) dx
6) [symbol:integral] 2x*[symbol:rot](1+x [sup]2[/sup]) dx
7) [symbol:integral] 6/ (2x-3)[sup]3[/sup] dx
8) [symbol:integral] (lnx)[sup]3[/sup]/x dx

Tusen takk på forhånd :oops: :oops:
Just Remember u have afriend, when tRoubles seem like never end...!!
EivindL
Cayley
Cayley
Innlegg: 56
Registrert: 02/01-2007 13:07
Sted: Hadeland

Dette er et hjelpeforum, ikke et gjøre-masse-oppgaver-for-andre-forum. :wink: Fortell oss hva du tenker og prøver, da lærer du også mer.
Matematikere er som franskmenn; uansett hva man sier til dem, oversetter de det til sitt eget språk, og dermed blir det straks noe helt annet.
- Johann Wolfgang von Goethe
russ07
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 332
Registrert: 30/10-2006 19:43
Sted: Oslo

EivindL skrev:Dette er et hjelpeforum, ikke et gjøre-masse-oppgaver-for-andre-forum. :wink: Fortell oss hva du tenker og prøver, da lærer du også mer.
jeg kan skrive det jeg har regnet, men det er feil..men jeg kan gjøre det :wink:
Just Remember u have afriend, when tRoubles seem like never end...!!
russ07
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 332
Registrert: 30/10-2006 19:43
Sted: Oslo

russ07 skrev:
3) [symbol:integral] x*e[sup]-x[sup]2[/sup][/sup] dx

8) [symbol:integral] (lnx)[sup]3[/sup]/x dx


Tusen takk på forhånd :oops: :oops:

3) [symbol:integral] x*e[sup]-x[sup]2[/sup][/sup] dx
=[symbol:integral] x*e[sup]u[/sup]*(du/-2x) = [symbol:integral]e[sup]u[/sup] du= e[sup]-x[/sup][sup]2[/sup]...feil svar!

8) [symbol:integral] (lnx)[sup]3[/sup]/x dx
= [symbol:integral]u[sup]3[/sup] / u' * du/x =klarer ikke videre :oops: Her er to av dem...klarer ikke å skrive mer :wink: det er en del dumme feil...men jeg vil være utrolig takk nemlig om noen klarte å se på oppgavene for meg..jeg har prøve snart og det tar ganske mye tid å skrive det jeg gjorde!!! :oops:
Just Remember u have afriend, when tRoubles seem like never end...!!
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

3) La [tex]u = x^2[/tex]. Da er [tex] \frac{du}{dx} = 2x[/tex], og vi kan skrive:

[tex] \int xe^{-x^2} \ dx \qquad = \qquad \frac{1}{2}\int e^{-u} \ \frac{du}{dx} \ dx \qquad = \qquad \frac{1}{2}\int e^{-u} \ du \\ =-\frac{1}{2}e^{-u} + C \qquad = \qquad -\frac{1}{2}e^{-x^2} + C[/tex]


8) La [tex] u = \ln(x)[/tex]. Da er [tex] \frac{du}{dx} = \frac{1}{x}[/tex], og vi kan skrive:

[tex] \int \frac{\ln ^3 (x)}{x} \ dx \qquad = \qquad \int u^3 \ \frac{du}{dx} \ dx \qquad = \qquad \int u^3 \ du \\ = \frac{1}{4}u^4 + C \qquad = \qquad \frac{1}{4} \ln^4(x) + C[/tex]
russ07
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 332
Registrert: 30/10-2006 19:43
Sted: Oslo

daofeishi skrev:3) La [tex]u = x^2[/tex]. Da er [tex] \frac{du}{dx} = 2x[/tex], og vi kan skrive:

[tex] \int xe^{-x^2} \ dx \qquad = \qquad \frac{1}{2}\int e^{-u} \ \frac{du}{dx} \ dx \qquad = \qquad \frac{1}{2}\int e^{-u} \ du \\ =-\frac{1}{2}e^{-u} + C \qquad = \qquad -\frac{1}{2}e^{-x^2} + C[/tex]


8) La [tex] u = \ln(x)[/tex]. Da er [tex] \frac{du}{dx} = \frac{1}{x}[/tex], og vi kan skrive:

[tex] \int \frac{\ln ^3 (x)}{x} \ dx \qquad = \qquad \int u^3 \ \frac{du}{dx} \ dx \qquad = \qquad \int u^3 \ du \\ = \frac{1}{4}u^4 + C \qquad = \qquad \frac{1}{4} \ln^4(x) + C[/tex]
Tusennnnnn takk for hjelpen :oops:
Just Remember u have afriend, when tRoubles seem like never end...!!
Svar