"Totalt differensial"

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
tosken
Cantor
Cantor
Innlegg: 133
Registrert: 22/04-2006 19:09

Læreren nevnte i dag at det ville gå mye hurtigere å løse en integrasjonsoppgave dersom vi kunne noe han kalte for "totalt differensial?"

Hva er dette egentlig for noe?
Sist redigert av tosken den 06/01-2007 07:24, redigert 1 gang totalt.
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

Vet ikke helt om du har forutsetningene for å få tak på dette, kan bli tungt dersom du ikke har noen bakgrunn i multivariabel kalkulus, men kan jo prøve å forklare det enkleste tilfellet.

For en funksjon av 2 variable [tex]u=u(x,y)[/tex] som har kontinuerlige partielle deriverte sier vi at differensialet, eller det totale differensialet, er
[tex]du=\frac{\partial{u}}{\partial{x}}dx+\frac{\partial{u}}{\partial{y}}dy[/tex]. Dette kan enkelt generaliseres til vilkårlig mange(men endelig antall) dimensjoner.

Sammenhengen med differensialligninger er flg:
Anta du har en diff.lign som kan skrives på formen [tex]A(x,y)dx+B(x,y)dy=0[/tex]. Dette kalles forøvring en eksakt diff.lign. dersom differensialformen [tex]A(x,y)dx+B(x,y)dy[/tex] er eksakt. Dvs at differensialet [tex]du=\frac{\partial{u}}{\partial{x}}dx+\frac{\partial{u}}{\partial{y}}dy[/tex] stammer fra en funksjon [tex]u(x,y)[/tex].
Hvis vi er i denne situasjonen kan vi skrive hele differensialligningen
[tex]du=0[/tex]. Da følger det direkte at løsningen er [tex]u(x,y)=c[/tex], hvor c er en konstant.

Ved sammenligning finner vi at den opprinnelige differensialligningen er eksakt dersom det finnes en funksjon [tex]u=u(x,y)[/tex] slik at
[tex]\frac{\partial{u}}{\partial{x}}=A(x,y)[/tex] og
[tex]\frac{\partial{u}}{\partial{y}}=B(x,y)[/tex].
Disse ligningene kan vi da integrere opp og bestemme løsningen.

En annen ting vi kan merke oss ganske raskt er om vi antar at [tex]A[/tex] og [tex]B[/tex] er definert og har kontinuerlige første ordens partielle deriverte i et domene av xy-planet(som skal ha en lukket grense som ikke skjærer seg selv), så må [tex]\frac{\partial{A}}{\partial{y}}=\frac{\partial{B}}{\partial{x}}[/tex].
Noen som vet hvorfor?
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

Ser jeg har lest feil i spørsmålet ditt. Svarer jo på hvordan man bruker dette til å løse diff.ligninger. Det er dette jeg er vant til å bruke det til :D Integrasjonsoppgaver bruker det samme, bare "andre veien".
tosken
Cantor
Cantor
Innlegg: 133
Registrert: 22/04-2006 19:09

Takk for utfyllende svar. Men gjelder det bare integrasjon av differensial ligninger?

F.eks det går an å integrere dette utrykket ved denne metoden? (som jeg ellers ville integrert ved hjelp av delvis integrasjon)?

[symbol:integral] 2x [symbol:rot] (2x^2+1)dx
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Sikker på at du ikke ville brukt variabelskifte på den siste der? Med [tex]u = 2x^2 + 1[/tex] ?
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

Han lurte vel på hvordan han kunne bruke differensialer for å beregne integralet, selv om substitusjon fungerer fint. Det man bør gjøre er å danne et differensial inne i integralet, tror jeg. Har aldri begregnet det slik selv før, men antar det er noe ala det man gjør i delvis integrasjon(hvor man bytter differensial egentlig, hvis du kjenner hele bakgrunnen for "formelen"), men differensialer er ikke så hjelpsomt i 1 variabel(mener jeg iallefall) som det er i flere
Svar