Hjelp med sin,cos,tan.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Raptus
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 16/01-2003 22:35

Dette sliter jeg med. Scenariet mitt er nå en rettvinklet trekant der motstående katet har lengde 4 og hosliggende katet har lengde 5. Jeg vil da finne graden. Da tenker jeg slik: "Da bruker jeg tangens"
Men hvordan? Jeg må lære dette fordi sin,tan,cos er grunnleggende i trigonometri. Jeg vil lære mer senere så derfor er dette viktig for meg. Hvordan skal jeg løse dette regnestykket? Jeg hadde satt pris en fullstendig utregnelse med beskrivelse på et lavt nivå. Matematikk er ikke min sterke side. Jeg har allerede lest trigonometri sidene Deres. Men klarer ikke følge regnestykket. skjønner ikke hvordan jeg skal regne ut tan x = 4/5 på papir.
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Du har et konkret problem og tangens høres fornuftig ut. Dersom du studerer eksemplene under tangens herhttp://www.matematikk.net/trig/trig.html tror jeg du vil se at vi har brukt ditt problem som eksempel.

MVH
Kenneth Marthinsen
Raptus
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 16/01-2003 22:35

Sidene Deres er kjempe bra :) Skjønte det nå, enda det er 3 år siden jeg gikk på videregående. Utrulig lett å forstå det Dere lærer bort. Bra illustrasjoner og tekst. Ros ros. Jeg skulle gjerne hatt flere oppgaver. Du skjønner jeg har ikke matematikk bøkene mine lenger.
PeerGynt
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 389
Registrert: 25/09-2002 21:50
Sted: Kristiansand

Takk for ros. Vi blir veldig glade hver gang..

Vi har noen oppgaver her: matematikk.net Oppgavesiden

For oeyeblikket arbeider vi med vårt nyeMatematikkleksikon. Neste målsetting er imidlertid å styrke vår oppgavesamlig, samt å utarbeide online treningsoppgaver og eksamener. Så hold et oeye med matematikk.net utover våren - det blir mer å arbeide med etter hvert.
Svar