Omgjøring av formel (Mattenøtt)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Jeg har litt problemer med en oppgave som jeg tenkte dere kunne hjelpe meg med. Kom gjerne med forklaring når dere har løst oppgaven.

Man har 2liter eddiksyre som er 35% sterk og så har man x liter som er 7% sterk.
Man blander de sammmen og får den prosentvise fordelingen på styrken uttrykt slik:

p = (0,70 + 0,07x)/(2 + x)

Finn en formel for x uttrykt ved p.
dischler
Guru
Guru
Innlegg: 242
Registrert: 01/03-2004 10:11

når man løser ligninger med hensyn på en bestem variabel benytter man seg i hovedsak av to regler:

1. Kryssmultiplisering. Dette innebærer at man f.eks kan gange opp tall slik: a =b/c kan omgjøres til a*c = b

2. Flytteover og bytte fortegn. Dersom du har ledd med pluss eller minus foran seg kan du flytte dem over på den andre siden men må samtidig skifte fortegn, f.eks slik: a - b + c = d kan (f.eks) omgjøres til a = d + b - c

Andre regler som noen ganger brukes er å ta logaritmen på begge sider, eller bruke trigonometriske (eller inverse trigonometriske) funksjonerpå begge sider av ligningen. Hovedregelen er uansett at man må gjøre det samme på begge sider.

Uansett:
Bruk de to reglene over, og oppgaven er gjort på 1-2-3 :)

(Grunnen til at jeg ikke bare løser oppgaven, er at det er greit å prøve seg fram ved å bruke disse to reglene for å få en følelse av hvordan de endrer uttrykk. Da vil man lettere kjenne igjen oppgaver og vite hvilken regel (eller rekkefølge av flere) som er mest nyttig i en bestemt situasjon.)
Svar