Tauet er 20 meter over bakken...

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
noodles
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 21/10-2004 13:59
Sted: Alversund

Bilde

All hjelp tas imot med takk.
(Teikninga er i hui og hast laga av meg, og det eg hugsar av oppgåva)


Når eg først er igong med denne prøven me fekk, korleis kan eg løyse dette :
Bilde
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Vi trekker først en vannrett linje gjennom kryssningspunktet. Vi ser deretter på venstre stang og kaller høyden fra bakken og opp til denne linjen for y. Formlikhet forteller oss at vi finner igjen denne høyden y også på høyre stang, men da på oversiden av linjen, og bare halvparten så lang som den er på venstre stang. Grunnen til at den er halvparten så lang er pga at høyre stang bare er halve lengden av venstre stang. Var det forståelig...? Vi kan derfor sette opp en ligning for dette som blir 60 - y = 30 + (1/2)y. Hvis vi tenker oss at vi "vet" at det er 20m til kryssningen, ser vi lettere hvorfor ligningen er riktig. 60-y blir 40, og 30 + halvparten av 20, altså 10, er jo også 40. Løser vi ut y av ligningen får vi at y=20

Oppgave 2
Det er helt riktig som du skriver. (Pythagoras) Jeg for min del skrev ut dette uttrykket med 1.kvadratsetning, trakk sammen, og løste ligninga med formelen.

Spør hvis noe var uklart her...
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
Gjest

Tusen takk for hjelpen ! :D
Svar