Sirkelen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Kjersti

Hei!

Kan noen forklare meg hvordan man finner gradene til en vinkel i en sirkelsektor når man kun vet hvor lang radius er? Ev også når men vet hvor lang sirkelbuen til sektoren er?

På forhånd tusen takk! :D
tersvenn
Noether
Noether
Innlegg: 25
Registrert: 29/02-2004 11:18

Kjersti

Tro meg, det har jeg allerede gjort... Kunne du bare gi meg en kort forklaring på hvordan jeg finner vinkelen? Kan jeg bruke tangens f.eks? Jeg kan vel ikke det så lenge jeg ikke har en rett vinkel i trekanten?? Skjønner desverre ikke dette jeg... :cry:
Sikker på at løsningen er enkel, men jeg klarer ikke å se den for øyeblikket...
ThomasB
Guru
Guru
Innlegg: 257
Registrert: 18/03-2004 18:34

Hva er det du sier at du vet? Bare radius i sirkelen?? Det er ikke nok, da vet man jo ikke hvor stor sirkelsektoren er. Så spør du om hva det blir hvis man vet hvor lang sirkelbuen er, da går det fint:

Radius = R
Sirkelbuens lengde = L

Vinkel = L/R (målt i radianer)
Hvis du vil ha svaret i grader må du gange med 180/[pi][/pi]
Kjersti

Tusen takk for svar :) Jeg fant ut av det selv i går kveld - var nok litt for trett når jeg så på det første gang. Jeg beklager dette!
Men, jeg lurte på om jeg kunne få spørre om en annen ting:
Av og til når jeg regner ut ting som har med geometri/trigometri/areal og volum å gjøre får jeg et svar som avviker med et par cm. Jeg har ikke klart å finne ut hvorfor! Som f.eks. i denne oppgaven:
"Finn volum og overflate av et rett trekantet prisme der grunnflaten er en rettvinklet trekant med kateter 12cm og 16cm.
Høyden i prismet er 20cm.

Her får jeg volumet til å stemme, men når jeg regner ut overflaten får jeg at svaret er 1152cm, mens fasiten sier at det skal bli 1150cm....

Hvordan kan dette ha seg??!
Svar