Areal av en rotasjonsflate

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Jeg skal finne arealet av rotasjonsflaten som framkommer når grafen til y=3[rot][/rot](3x), for (0 større enn, eller er lik x mindre enn, eller er lik1/3 ), og L er y-aksen.

Her har jeg valgt y som integrasjonsvariabel, og dermed omformet uttrykket til y[sup]3[/sup]/3=x og f'(y)=y[sup]2[/sup]. Deretter har jeg satt P=f(y). Dette setter jeg så inn i formelen, og får: (0[itgl][/itgl]1/3) 2[pi][/pi](y[sup]3[/sup]/3[rot][/rot](1+y[sup]4[/sup]) dy.

Så bruker jeg substitusjon, og setter u=1+y[sup]4[/sup], som gir du=4y[sup]3[/sup]dy, og u=1, når y=0, og u=82/81, når y=1/3.

Fasiten på oppgaven gir svaret [pi][/pi]/9(2[rot][/rot]2-1). Jeg skjønner at noe blir feil i min tankegang, og antar at feilen er å finne i det jeg har skrevet ovenfor. Noen som kan hjelpe meg?
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Bernoulli
Cantor
Cantor
Innlegg: 109
Registrert: 22/04-2004 18:51
Sted: Trondheim

Du må integrere over 0 til 1 når y er integrasjonsvariabel
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Selvfølgelig! Tusen takk. Jeg ble så opptatt av å holde tunga rett i munnen på utregningene, at jeg glemte den lille selvfølgeligheten der.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Svar