fortegnslinjer 2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
ceckri
Cayley
Cayley
Innlegg: 79
Registrert: 14/03-2007 18:36

trenger hjelp igjen. Ny oppgave. Den går ut på at man skal tegne ei fortegnslinje. Men hvordan gjør man det? Det er ikke bare å plotte den inn. Har hørt at det er en spesiell formel som må følges. Lærern sier bare følg eks i boka, men det er elendig forklart. Kan noen hjelpe meg?
pjuus
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 244
Registrert: 14/03-2007 12:50
Sted: Trondheim

Har du fått oppgitt et uttrykk elns? :P
<3
-----------------------------------
Matematikk 3, NTNU
ceckri
Cayley
Cayley
Innlegg: 79
Registrert: 14/03-2007 18:36

nei, det tror jeg ikke. Alt står så kaotisk i boka. Bare gi meg et eks og hvordan du løste den.
pjuus
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 244
Registrert: 14/03-2007 12:50
Sted: Trondheim

Fortegnslinje:
Er en linje i et fortegnsskjema


Eks: 3x+12
3x+12 = 0 <-- Setter uttrykket lik null
3x = -12 <-- Får eks for seg selv
x= -4 <--finner x

Da blir linjen slik:
-4
-----------------|------------------->
3x+12 - - - - - - - 0------------------
negativ positiv


er ikke veldig lett forklare over nettet, men håper du forstår noe

BTW: Hvilken mattebok bruker dere? [/url]
<3
-----------------------------------
Matematikk 3, NTNU
ceckri
Cayley
Cayley
Innlegg: 79
Registrert: 14/03-2007 18:36

vi bruker sigma M matematikk 1T studieforberedende. Går første året. Bra eks. nå vet jeg litt bedre.
etse
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 191
Registrert: 24/11-2006 15:07

oftest bruker man fortegnslinjer på ulikheter eller funksjoner. Dette brukes til å se når utrykket er positivt og negativt, som igjen brukes til forskjellige ting avhengi av utrykket.
La oss ta utrykket:
[tex]\frac{x+2}{x-3}>0[/tex]
når man bruker fortegnslinje deler man opp faktorene i stykket. I dette rasjonalt utrykket er telleren en faktor og nevneren en annen.

Vi ser at x+2 = 0 når x=(-2) og positiv for alt over.
vi ser og at x-3 er positiv for x=3 og positiv for alt over.

Vi tegner et fotegnsskjema (blir ikke så fint i forum format)
Vi har telleren øverst, og nevneren under, nederst har vi det totale utrykket. Denne streken lager vi med å se på fortegnslinjene over. Vi flytter nullpunktene fra hver "faktor" ned, og bruker linjene med regelene (minus minus gir pluss og pluss miss gir minus)

Tall (-10) ----------------------------0+++++++++++++++++ (+10)
(x+2) ---------------------(-2)+++++++++++++++++++++
(x-3) -------------------------------------------------(3)+++++++
[tex]\frac{x+2}{x-3}>0[/tex]++++++++++(-2)----------------------(3)+++++++

Vi ser at den er negativ i mellom -2 og 3 og resten er positivt. Oppgaven spurte etter når utrykket var >0, og vi er derfor ute etter positive tallene.
x<(-2) eller x>3
ceckri
Cayley
Cayley
Innlegg: 79
Registrert: 14/03-2007 18:36

har en mystisk oppgave som sier: -x^2+4x. Føler meg rådløs. Tror jeg skal gjøre at det blir slik: x^2+4x=0.
Svar