Integrasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Jeg skal beregne integralet: [itgl][/itgl](x[sup]3[/sup]-4x[sup]2[/sup]+10x+2)/(x[sup]2[/sup]-4x+8).

Ved hjelp av polynomdivisjon har jeg fått det på formen: x+(2x+2)/(x[sup]2[/sup]-4x+8).

Siden jeg ikke kan faktorisere nevneren uten å bruke komplekse tall, antar jeg at jeg må løse dette ved hjelp av substitusjon. Jeg har da prøvd meg med u=nevneren, og du=2x-4. Men hvordan kan jeg da gå fram videre? Telleren har jo ikke et negativt ledd, slik som du?
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
dischler
Guru
Guru
Innlegg: 242
Registrert: 01/03-2004 10:11

Måten å løse slike integraler på står som regel nøye forklart i alle kalkulus bøker. Det pleier å bli en side eller to for å vise framgangsmåten i detalj, så jeg foreslår at du finner en bok og slår det opp. Men ja, substisjonen du bruker er et av de sentrale poengene i å løse integralet.
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Bruk delbrøksoppspalting på brøken. Så bruker du substitusjon på hver av de to brøkene etterpå.
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Men hvordan kan jeg bruke delbrøksoppspalting når nevneren kun har komplekse løsninger? Hvordan skal jeg da få faktorisert den?
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
ThomasB
Guru
Guru
Innlegg: 257
Registrert: 18/03-2004 18:34

Nullpunktene er komplekse, fortsatt gjelder det jo at du kan skrive faktoriseringen:

(x-a)(x-b) der a og b er nullpunktene.

Tror bare det er å integrere på vanlig måte (selv om konstantene er komplekse), men det er vel ikke slik det er ment at du skal gjøre oppgaven. Skal se litt mer på den hvis ingen andre gjør det før meg...
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Du skal ikke faktorisere den.
I dette tilfellet må du bruke samme nevner i begge delbrøker. Den en har første grad i teller (Ax+B), den andre har en konstant (C).
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

På dette kurset, så har vi ikke vært noe innom komplekse tall, så jeg antar det skal være en annen måte å gjøre det på. Takk. :)
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
ThomasB
Guru
Guru
Innlegg: 257
Registrert: 18/03-2004 18:34

oro2 skrev:Du skal ikke faktorisere den.
I dette tilfellet må du bruke samme nevner i begge delbrøker. Den en har første grad i teller (Ax+B), den andre har en konstant (C).
Den siste brøken kan ikke delbrøksoppspaltes, det skal brukes substitusjon. Denne har jo allerede et uttrykk av første grad i teller her, går ikke an å forenkle noe mer. (dischler sitter her og hjelper meg litt :))
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Ops ja delbrøksoppspalting var kanskje ikke rett betegnelse her. Men å dele den i to går an: med en teller på (2x-4) og en på 6. Slik at substitusjon går lett på begge.
ThomasB
Guru
Guru
Innlegg: 257
Registrert: 18/03-2004 18:34

Ja, nå er jeg enig. Er du med nå Linda?

Altså knepet er: (2x+2) = (2x-4) + 6

Nå har du fått telleren du ville ha, den siste brøken (med 6 i telleren) løses på andre måter.
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Tusen takk! Da skal jeg sette meg ned og regne på det igjen. :)
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Etter diverse regning, har jeg nå fått et svar som stemmer. :D

Men det er en ting jeg grubler litt på. Slik som det siste leddet, der jeg hadde 6 som teller, så må jeg få nevneren på formen k(u[sup]2[/sup]+1), får å finne det leddet jeg ønsker å substituere. Hvorfor er det akkurat den formen på nevneren som vil gi meg det jeg ønsker å substituere med?
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Det er fordi den deriverte av arctan(x) er 1/(1+x[sup]2[/sup])
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

ahh..selvfølgelig. Takk. Hjelper ikke å gjøre ting mekanisk, dersom man ikke skjønner hva man driver med. :)
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Svar