Side 1 av 1

Sumfunksjonen (sum-sequence)

Lagt inn: 26/03-2007 18:05
av bliiiz
Hei!

Hugser ikkje heilt korleis denne funksjonen fungerte:/
Døme: " I ei aritmetisk rekkje er An= 4n - 1,5.

a) Finn s20 (den er grei)

c) Rekn ut kor mange ledd vi må ha med dersom summen skal bli 1365.

Her går b fint, men klare ikkje å bruke dinna funksjonen for å finne ut kor mange ledd vi må ha når vi veit at summen er 1356. Kan nokon hjelpe meg?

takk=)

Lagt inn: 26/03-2007 18:21
av mrcreosote
Siden du har klart å finne s_20 antar jeg du veit hva uttrykket for summen av en aritmetisk rekke er, nemlig s_n=en funksjon av n. Det du veit nå er at s_n=f(n)=136556, så da får du ei andregradsligning som involverer n; denne klarer du å løse. Hva betyr det at du får 2 løsninger?

Lagt inn: 26/03-2007 18:26
av bliiiz
mrcreosote skrev:Siden du har klart å finne s_20 antar jeg du veit hva uttrykket for summen av en aritmetisk rekke er, nemlig s_n=en funksjon av n. Det du veit nå er at s_n=f(n)=136556, så da får du ei andregradsligning som involverer n; denne klarer du å løse. Hva betyr det at du får 2 løsninger?
Tok ikkje det du sa heilt eg:p kan du forklare?=)
Du får eit negativt og eit positivt svar? Det negative skal du sjå vekk i frå, svaret er det positive. Men kva det negative er, det veit eg ikkje nei...

Lagt inn: 26/03-2007 20:02
av bliiiz
Noen andre som kan hjelpe meg då? Anten med forklarina til han som kom med innlegg i sta, eller med ein annan måte å gjere dette på...

takk=)

Lagt inn: 26/03-2007 20:32
av mrcreosote
Du veit at [tex]s_n = \frac{n(a_1+a_n)}2 = \frac{n[(4\cdot1-\frac32)+(4n-\frac32)]}2[/tex]. Dette skal være lik 6135. Da får du likninga [tex]\frac{n[(4\cdot1-\frac32)+(4n-\frac32)]}2 = 5316[/tex]. Denne klarer du å løse.

Lagt inn: 26/03-2007 23:19
av TrulsBR
mrcreosote skrev:Du veit at [tex]s_n = \frac{n(a_1+a_n)}2 = \frac{n[(4\cdot1-\frac32)+(4n-\frac32)]}2[/tex]. Dette skal være lik 6135. Da får du likninga [tex]\frac{n[(4\cdot1-\frac32)+(4n-\frac32)]}2 = 5316[/tex]. Denne klarer du å løse.
Mulig at det er jeg som er treg, men hvorfor har vi tre forskjellige variasjoner av firesifrede tall med sifrene 1,3,5 og 6 her?

Lagt inn: 27/03-2007 10:13
av mrcreosote
Les første innlegg. Jeg vil påstå det er relativt viktig å være presis i matematikken.

Lagt inn: 27/03-2007 11:51
av sEirik
Jeg vil påstå at det var et forsøk på å være pedant :P
Men som sagt, det er veldig viktig å være presis, og ikke komme med motstridende opplysninger.

Lagt inn: 27/03-2007 12:14
av mrcreosote
Var det en kompliment, Eirik?

Det var vel helst en stille kommentar til litt slurv fra trådstarter. Slurv lar seg som sagt dårlig forene med matematikk.