VENDEPUNKT

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
capt_eyewider
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 11/02-2007 17:22

Hvordan skal jeg finne vendepunkt? Jeg har funnet den andrederiverte som ble 1/X. Her stopper det opp for meg fordi det er en brøk. HAr lært at man skal sette inne de forskjellige leddene inn i et fortegnskjema og sånt. Men er her det bare ett ledd, og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få til det..

:?

Capt Eyewider
etse
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 191
Registrert: 24/11-2006 15:07

etter det jeg husker så er vendepunktet når den dobbelderiverte = 0 og ikke den antideriverte?
zell
Guru
Guru
Innlegg: 1777
Registrert: 09/02-2007 15:46
Sted: Trondheim

Står _andrederivert_, ikke _antiderivert_ :)
capt_eyewider
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 11/02-2007 17:22

men hva gjør jeg :?:
uranus89
Cayley
Cayley
Innlegg: 97
Registrert: 22/01-2005 20:49
Sted: Norge
Kontakt:

kanskje funksjonen har ikke et vendepunkt? bare et terassepunkt?
capt_eyewider
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 11/02-2007 17:22

Blir det ikke slik at jeg må føre tallet 1 for seg selv og tallet x for seg selv?
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

capt_eyewider skrev:Hvordan skal jeg finne vendepunkt? Jeg har funnet den andrederiverte som ble 1/X. Her stopper det opp for meg fordi det er en brøk. HAr lært at man skal sette inne de forskjellige leddene inn i et fortegnskjema og sånt. Men er her det bare ett ledd, og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få til det..

:?

Capt Eyewider
Krumningen til en funksjon kan snu i nullpunktene til den andrederiverte, men også i såkalte bruddpunkt.

Fortegnslinja for [tex]\frac{1}{x}[/tex] vil vise deg at krumningen skifter fra at grafen har den hule siden ned, til den hule siden opp.
Svar