Plotting av funksjoner

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Terminator
Cayley
Cayley
Innlegg: 94
Registrert: 13/10-2006 22:30

Lurte på om noen her vet om et program hvor en kan plotte x og y verdier inn, og få funksjonen skissert. Hadde også vært fint om det hadde ulike regresjonsmetoder innebygd
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Excel har noe sånt, og med litt flaks har du det allerede?

Skriv inn de data du ønsker å plotte, merk området ditt, Insert -> Chart. Velg XY og så for eksempel den øverste. Kjør på videre og fullfør. Nå får du opp en tegning du kan leke deg med layouten på om du ønsker.

Regresjon gjøres ved å høyreklikke serien din, for eksempel et av punktene og så Add trendline. Noen forskjellige å velge i, burde holde til en del.
heioghopp
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 26/02-2007 21:05

Terminator skrev:Lurte på om noen her vet om et program hvor en kan plotte x og y verdier inn, og få funksjonen skissert. Hadde også vært fint om det hadde ulike regresjonsmetoder innebygd
går du ikke på vidregående?
da har du en grafisk kalkulator. hvis du har casio går du inn på "STAT " i menyen, plotter verdiene, velger hvilken funskjon du vil ha skissert (du kan velge liner, 2. grad, 3. grad eksponesial (e^) funksjon tror jeg
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Terminator
Cayley
Cayley
Innlegg: 94
Registrert: 13/10-2006 22:30

Takk for hjelp! Poenget er at jeg skal legge dette ved en fysikkrapport. Defor vil jeg ha mulighet til å printe.
fredrikg
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 18/11-2006 10:21
Sted: Langesund

Har selv gode erfaringer excel, som mrcreosote nevnte.

Går veldig lett å bygge grafer utifra to kolonner hvor den ene er x og den andre er tilsvarende y-verdier. Navnsetting, fargelegging, osv fikses med noen få klikk. Deretter kan grafen limes inn i et word-dokument eller brukes i den sammenhengen du ønsker. Briljant!
Nivå: 3MX
Svar