Side 1 av 1

pro.P

Lagt inn: 29/03-2007 21:00
av anna20067
1) på en skole leser 26% av elevene tysk. 20% av guttene leser tysk, og 89% av dem som leser tysk er gutter.
a) skriv opp verdiene for
P(leser tysk)
P(gutt l leser tysk)
P(leser tysk l gutt)

b) er det å lese tysk uavhengig av kjønn?Og hvordan vil du gå fram for å påvise det?!


2) sansynligheten for at et nødmaskin virker er 0,92. et sykehus vil være 99,99% sikker på at minst ett av maskinene virker. Gå ut fra at maskinene virker uavhengige av hverandre. Hvor mange maskiner må sykehus innstallere?

Lagt inn: 07/04-2007 14:38
av anna20067
Kan ikke noen hjelpe meg med oppgaven?!!

Re: pro.P

Lagt inn: 07/04-2007 14:48
av arildno
anna20067 skrev:1) på en skole leser 26% av elevene tysk. 20% av guttene leser tysk, og 89% av dem som leser tysk er gutter.
a) skriv opp verdiene for
P(leser tysk)
Denne bør du få til!
P(gutt l leser tysk)
Hva er det kjente her? Hvilken prosent er derfor riktig?
P(leser tysk l gutt)
Hva er det kjente her? Hvilken prosent er derfor riktig?

Lagt inn: 07/04-2007 15:37
av anna20067
blir det slik...
gutt l leser tysk er 0,2
leser tysk l gutt er 0,89

Er det riktig??

Lagt inn: 07/04-2007 15:41
av arildno
Dessverre, nei!

gutt|leser tysk: Her spørres det om andelen gutter av all tysklesende!

Vi VET at eleven lesr tysk, hvor mange prosent av dem som leser tysk er gutter?

Lagt inn: 07/04-2007 15:45
av anna20067
det er jo to helt forskjellige tall for "gutter leser tysk" hvilken skal jeg velge?'¨

Lagt inn: 07/04-2007 15:49
av arildno
Av gruppa elever som leser tysk, hvor mange prosent er gutter?

Lagt inn: 07/04-2007 15:49
av zell
Altså

P(leser tysk) = 0.26
P(gutt | leser tysk) = 0.89
P(leser tysk | gutt) = 0.20

Lagt inn: 07/04-2007 15:51
av anna20067
takk Zell:)

arildno, mener du 89%?? Og oppgaven er vanskelig for meg elllers hadde jeg ikke bedt om hjelp....

Lagt inn: 07/04-2007 16:01
av arildno
anna20067 skrev:takk Zell:)

arildno, mener du 89%?? Og oppgaven er vanskelig for meg elllers hadde jeg ikke bedt om hjelp....
Ja.
Hmm..det eneste som er vanskelig her er å skjønne innholdet i en helt vanlig norsk setning.

Hva som er andel av hva er noe du må øve deg på å lese av nøyaktig.