oppgave innen vektorer 3MX

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
gjest

Kan noen hjelpe meg med følgende oppgave? Jeg står helt fast, siden jeg får et langt 3.grads-uttrykk å drøfte på tallinje, noe jeg ikke klarer.
"To u-båter, A og B, beveger seg langs kurven til de to parameterfremstillingene. t er tiden i minutter.
A: [2+0.4t, -1+0.3t, -1.5+0.1t]
B: [2+0.3t, 1+0.2t, -1,5-0,2t+0.01t^2]
Når har båtene kortest avstand fra hverandre?"

Jeg har prøvd å finne AB-vektor, og får at den blir [0.1t, 2-0.1t, -0.3t+0,01t^2] Så har jeg prøvd å finne lengden av AB-vektor, slik at jeg kan drøfte det under kvadratroten på tallinje etter å ha derivert det. Den deriverte av lengden får jeg imidlertid til å bli 0.0004t^3-0.018t^2+0,22t-0,2. Hvis dette er riktig, hvordan skal jeg da få faktorisert det for så å få drøftet det på tallinje?
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Ser ganske riktig ut det der, borsett fra at jeg fikk -0.4 i stedet for -0.2 i konstantleddet i den deriverte av avstanden. Det letteste er vel å tegne opp grafen og se hvor det absolutte bunnpunktet er (det første nullpunktet i den deriverte).
Gjest

Tusen takk for hjelpen! Det ble riktig nå. Jeg tenkte ikke på at jeg kunne tegne opp grafen=)
Svar