Folding / "convolution"

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
maja
Noether
Noether
Innlegg: 29
Registrert: 02/09-2004 16:06

Gitt to diskrete signaler (n er heltall):

x[n] = {1, 3, 5, 4, 7, 3, 1, -5, -2, -3, -6, -3, 1, -2} for n = 5 til 18, x[n]=0 ellers
og
h[n] = {1/3, 1/3, 1/3} for n = -1 til 1, h[n]=0 ellers

y[n] dannes ved å folde x[n] med h[n]:

Tegn det diskrete signalet x[n] for alle n mellom 0 og 20.
Regn ut y[n] for alle n mellom 0 og 20.
Tegn y[n] for alle n mellom 0 og 20.

Noen som kan hjelpe? Vet ikke hvordan en regner ut dette....
ThomasB
Guru
Guru
Innlegg: 257
Registrert: 18/03-2004 18:34

Du må vel lese litt om Fourier-analyse tenker jeg. Skal ikke være så vanskelig disse oppgavene her, hvis man bare har formlene tilgjengelig. Jeg vet omtrent hvordan det gjøres, men har ingen bok hvor det står så jeg kan ikke løse dem for deg...
maja
Noether
Noether
Innlegg: 29
Registrert: 02/09-2004 16:06

Jeg vet... Mangler formlene jeg også.... Men hvis noen har de er jeg takknemlig for tips til å løse oppgaven.
ThomasB
Guru
Guru
Innlegg: 257
Registrert: 18/03-2004 18:34

Tipset med folding er jo at hvis du skal regne ut konvolusjonen av to funksjoner, er det bare å Fourier-transformere de to funksjonene hver for seg, gange sammen de Fouriertransformerte, og transformere dette tilbake. Hvis du ikke har en bok hvor dette står beskrevet skjønner jeg ikke at du kan klare oppgaven :?
Svar