likning treng hjelp

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
palle

Hvordan løser vi denne ????

En gutt jobber på et sykehjem. Han får 60 kr pr time på dagtid og 90 pr time om kvelden. En måned arbeidet han 31 timer og tjente 2130 kr. Hvor mange dagtimer og hvor mange kveldstimer hadde han arbeidet??

trenger løsningsforslag??
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Denn kan du løse ved å sette opp to likninger med to ukjente. Dersom jeg kaller timene på dagtid for X, og timene på kveldstid for Y, får jeg følgende:

60x+90y=2130
x+y=31

Da er det bare å løse likningssettet for å finne svaret. Spør hvis du ikke forstod hvordan jeg kom fram til likningene. :)
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Gjest

Linda G. Opheim skrev:Denn kan du løse ved å sette opp to likninger med to ukjente. Dersom jeg kaller timene på dagtid for X, og timene på kveldstid for Y, får jeg følgende:

60x+90y=2130
x+y=31

Da er det bare å løse likningssettet for å finne svaret. Spør hvis du ikke forstod hvordan jeg kom fram til likningene. :)
ja men hvordan løser du den ligningen me 60x+90y=2130
Gjest

Anonymous skrev:
Linda G. Opheim skrev:Denn kan du løse ved å sette opp to likninger med to ukjente. Dersom jeg kaller timene på dagtid for X, og timene på kveldstid for Y, får jeg følgende:

60x+90y=2130
x+y=31

Da er det bare å løse likningssettet for å finne svaret. Spør hvis du ikke forstod hvordan jeg kom fram til likningene. :)
ja men hvordan løser du den ligningen me 60x+90y=2130[/quote
Men hva utgjorde time ant på dagtid og kveldstid, det var tot 31 timer
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

x er antall timer på dagtid, og y er antall timer på kveldstid. Siden vi vet at han får 60 kroner timen på dagtid, 90 kroner timen på kveldstid, og totalt tjener 2130 kroner, så kan vi sette opp likningen 60x+90x=2130. Vi vet i tillegg at han til sammen jobber 31 timer, det gir oss likningen x+y=31.

Hvis vi gjør om på likning nr 2, ser vi at den kan skrives som x=31-y. Dette uttrykket kan du så sette inn i den første likningen, og dermed få en likning med bare en ukjent (y). Ved å løse den, finner du da hvor mange timer han jobbet på kveldstid.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Svar