Sinus i andre grad

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Zed Di Dragon
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 01/05-2007 18:54
Sted: Øygarden
Kontakt:

Jeg driver og går igjennom hver eneste oppgave i Sinus 3MX for å være sikker på at jeg forstår alt sammen til privatisteksamen og har kommet over et tilfelle der jeg ikke. Oppgaven går som følger

Løs likningene når [tex]x > 0, og <2pi[/tex]

a) [tex]2 sin^2 x[/tex] + [tex]sin x[/tex] - [tex]1[/tex] = [tex]0[/tex]

Selve problemet her ligger altså i [tex]sin^2x[/tex] + [tex]sinx[/tex] som jeg ikke for livet mitt greier å huske hvordan jeg gjorde av med. Jeg husker da dette med å erstatte [tex]sinx[/tex] med [tex]u[/tex] og ende oppe med

[tex]sinu+u[/tex]

for jeg husker ikke hvordan jeg får [tex]u[/tex] alene heller. Jeg er sikker på at dere kloke hoder her greier å forklare dette for meg.
zell
Guru
Guru
Innlegg: 1777
Registrert: 09/02-2007 15:46
Sted: Trondheim

u = sinx

[tex]2u^2 + u - 1 = 0[/tex]

Bruk equa, og finn verdiene for u.

også:

[tex]\sin{x} = u_1[/tex]

[tex]\sin{x} = u_2[/tex]

Skulle tro det ble noe sånt..
Zed Di Dragon
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 01/05-2007 18:54
Sted: Øygarden
Kontakt:

Takk for det kjappe svaret. Jeg greide genialt nok å finne ut at [tex]sin^2(x)[/tex] er det samme som [tex](sin(x))^2[/tex] selv akkurat nå selv om jeg satt i en time med dette før jeg spurte her.

Jeg bare forstår ikke hvorfor jeg ikke fant den i formelsamlingen.
Svar