Den deriverte av e^x

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
thi
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 01/12-2004 09:30

hei, jeg trenger hjelp med noen av oppgavene her,håper at noe kan hjelpe meg med dem:

1.3e^2x -2e^x=0
2.e^x+1/e^x=2
3.e^x+e^-x=3
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Tittelen antyder at du skal derivere stykkene, og ikke løse likningene? I så fall bruker du kjerneregelen i første oppgave. Den deriverte av e opphøyd i "noe" blir e opphøyd "noe" ganger derivatet av "noe". Dette blir her e[sup]2x[/sup]*2. Konstanten 3 som står foran skjer det ingenting med siden vi kan holde konstanter utenfor. Den deriverte av det første leddet i oppgave 1 blir derfor 3e[sup]2x[/sup]*2 = 6e[sup]2x[/sup]. Du bruker akkurat samme tenkemåte på det andre leddet, og oppgave 1 blir til slutt 6e[sup]2x[/sup] - 2e[sup]x[/sup].
Brøkoppgaven forenkler seg meget hvis du flytter over 2 tallet, og ganger alle leddene med e[sup]x[/sup] (for å fjerne brøken). Det kan uansett være greit å vite at (e[sup]x[/sup])[sup]2[/sup] = e[sup]2x[/sup].
Tredje oppgave forenkles ved at vi vet følgende: e[sup]-x[/sup] = 1/e[sup]x[/sup].

Spør hvis du trenger mer detaljert hjelp! :D
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
thi
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 01/12-2004 09:30

beklager så mye at jeg ikke skrev at de skulle løses som likninger.
takk for svarene sletvik. men er det mulig å få beregninger på dem.
jeg har svar på oppgavene,men vet ikke hvordan de skal løses.
svar:
1: ln 2/3=-0,405
2:0
3:-0,962 og 0,962
dischler
Guru
Guru
Innlegg: 242
Registrert: 01/03-2004 10:11

sett e[sup]x[/sup] = u
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Som Dischler hinter om her, så kan du sette e[sup]x[/sup] = u. Husker du samtidig at e[sup]2x[/sup] = (e[sup]x[/sup])[sup]2[/sup] får vi en andregradslikning hvor den ukjente er e[sup]x[/sup]. Altså 3u[sup]2[/sup] - u = 0 Løser vi denne får vi at e[sup]x[/sup] = 2/3 eller 0. Vi må altså løse disse to likningene i tillegg.

Oppgave 1)
e[sup]x[/sup] = 2/3
ln e[sup]x[/sup] = ln(2/3)
x = ln(2/3) = -0,405

e[sup]x[/sup] = 0
ln e[sup]x[/sup] = ln 0
x = - uendelig (regnes ikke som en løsning)

Oppgave 2)
Du ganger først alle ledd med e[sup]x[/sup] slik at likningen blir (e[sup]x[/sup])[sup]2[/sup] = 2e[sup]x[/sup]. Det er viktig at du da forstår prinsippet med forkorting i brøker, nemlig at (a*b)/b = a. Flytter alt over på venstre side og vi får (nesten) samme likning som i oppgave 1. Den løses på eksakt samme måte.

Oppgave 3)
Husk som jeg nevnte tidligere at e[sup]-x[/sup] = 1/e[sup]x[/sup]. Da ender du opp med samme type oppgave som de to forrige. :D
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
thi
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 01/12-2004 09:30

takk for svarene jeg har fått, de var til stor hjelp på heldagsprøven. :lol:
Svar