Einstein likning :)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Wentworth
Riemann
Riemann
Innlegg: 1521
Registrert: 08/04-2007 15:47
Sted: Oslo

Oppgave : 1.52

a)

8-6x / 1-x > x+2

hvordan skal jeg rette på denne så jeg får en andregradslikning?
Zed Di Dragon
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 01/05-2007 18:54
Sted: Øygarden
Kontakt:

Du angriper fra feil vinkel. Begynn med å få alle X-ene samlet så går det av seg selv.

[tex]\frac{8 - 6x}{1-x} > x+2[/tex]

Begynn med å løse opp brøken. Gang begge sider med 1-x

[tex]8 - 6x > (1 - x)(x+2)[/tex]

Løs ut parantesene,

[tex]8 - 6x > x^2-x+2[/tex]

Og flytt alle tallene over på en side.

[tex]x^2+5x-6 < 0[/tex]

Og der har du annengradslikningen din, Jeg antar du kan ta resten herifra?
fish
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 526
Registrert: 09/11-2006 12:02

Man må være forsiktig med multiplikasjon på hver side av en ulikhet. Det sikreste er å sette på felles brøkstrek:

[tex]\frac{8-6x}{1-x}-(x+2)>0[/tex] er ekvivalent med [tex]\frac{8-6x-(x+2)(1-x)}{1-x}>0[/tex]

som igjen er ekvivalent med

[tex]\frac{x^2-5x+6}{1-x}>0[/tex] og endelig [tex]\frac{(x-2)(x-3)}{1-x}>0[/tex]

Nå kan du ta fram tallinja og løse ulikheten.
LuckyMe
Cayley
Cayley
Innlegg: 94
Registrert: 05/03-2007 20:41

Spørsmål, hvis man får en slik oppgave på eksamen og tegner fortegnslinje og alt, men som ikke skriver av svaret fra fortegnslinja, blir man da trekt mye poeng? Jeg klarer bare ikke å se hvordan man leser av svaret fra fortegnslinja, simpelt å kom seg helt frem til siste linje på fortegnslinja. Noen som kan forklare det med å lese av svaret?
Svar