Diverse kjegler

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
kladden
Cayley
Cayley
Innlegg: 98
Registrert: 17/07-2004 17:45
Sted: Odda

Har kommet til en oppgave som krever bruk av en masse formler:

"Lise lager kjegleformede korger av glanspapir til juletreet. Hun begynner med å slå en sirkel med radius 12 cm på papiret. Så deler hun sirkelen i tre like store sektorer. Hver sektor skal brettes slik at den blir en sideflate i ei rett kjegle.

Finn diameteren i kjegla."

Det jeg ike forstår, er at disse sektorene er jo ikke helt kjegleformet, for grunnflaten buer seg. Da blir det vanskelig å bruke kjegle-formelen. Noen tips?
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Nå har ikke jeg forsøkt å brette dette, men jeg tror det blir slik at den tredjedelen av omkretsen i den første sirkelen blir omkretsen i hver av kjeglene. Da trenger du ikke bruke andre formler enn O = 2[pi][/pi]r
dischler
Guru
Guru
Innlegg: 242
Registrert: 01/03-2004 10:11

kladden skrev: Det jeg ike forstår, er at disse sektorene er jo ikke helt kjegleformet, for grunnflaten buer seg. Da blir det vanskelig å bruke kjegle-formelen. Noen tips?
I sirkelsektoren din er avstanden fra sentrum til sidekanten den samme rundt hele (selvfølgelig, det er jo en sirkel!). I en kjegle er avstanden fra toppunktet ned til et hvilket som helst punkt på randen av grunnflata den samme rundt hele grunnflata (ellers hadde det vært en skeiv kjegle!).

Så hvor mener du at kjeglen din skal bue ut?
Svar