3mx, eksamen, kalkulatorfunksjoner

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Cidr0n
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 14/08-2006 23:56

Noen ganger, spesielt når man regner med sannsynligheter og normalfordelinger så kan kalkulatoren være til meget stor hjelp. Er det noen som vet en plass jeg kan få en oversikt over de aktuelle kalkolatorfunksjonene med veiledning og kanskje andre kalkulatortrix? Det står noen ytterst få (og det er dårlig forklart) i læreboka mi Sinus, men jeg vet det er mange andre jeg kan bruke som kan gjøre jobben lettere på eksamen.
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Nå vet jeg ikke hvilken kalkulator du har, men uansett fungte det med noe som heter brukerhåndbok til kalkulatoren. Bruk 30 minutter på å lete den frem fra rotet, så bruker du 2 minutter på å lære deg alle kalkulatorfunksjonene som har med normalfordeling å gjøre. Så er du sikret.
Cidr0n
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 14/08-2006 23:56

Har ti-83plus. Står jo ikke noe i brukerhåndboka når jeg skal bruke de forskjellige funksjonene.

hva er feks forskjellen på binompdf og binomcdf? >_<
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

binompdf gir svaret på f.eks P(X=4)

Dette vil være svaret på oppgaven, hvor stor sannsynlighet er det for å få 4 på en terning.

binomcdf gir svaret på f.eks, minst 3 max 6. Så gir binomcdg svaret på
P(X=3) + P(X=4) + P(X=5) + P(X=6)

Dette vil være svaret på oppgaven, hvor stor sannsynlighet er det for at du minst får 3 på en terning?

correct me, if i'm wrong.

Det står hvordan man bruker dem i Sinus1T
Svar