Matteoppg.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
mino

Hei trenger litt hjelp til disse to oppgavene. Jeg skjønne rik helt spørsmålet.

Det finnes et tall utenom 0 som er lik det dobbelte av sin egen tverrsum. (Eksempel: tverrsummen til tallet 23 er 2+3=5.)

Hva er tverrsummen til dette tallet?



Tenk deg at du skal dele en rund pizza med kun rette streker.

Hvor mange stykker er det mulig å få dersom du deler 4 ganger (du skal prøve å få til så mange som mulig - de trenger ikke være like store)?


Håper noen kan hjelpe meg med å forklare oppgavene.

Hilsen
Mino :lol:
Gjest

Den første oppgaven: Tallet må være 18! Tverrsummen av 18 er 1+8=9, og det dobbelte av 9 er 18!

Den andre oppgaven er jeg ikke helt sikker på, men jeg har klart å dele pizzaen i 10 biter! Prøv deg fram i paint, ved å lage en sirkel, og sett 4 streker på kryss og tvers av hverandre!!

-Oddgeir-
dischler
Guru
Guru
Innlegg: 242
Registrert: 01/03-2004 10:11

oppgave 2.

Når du kutter pizzaen må du huske på at du får flest biter når strekene krysser "mest mulig" (for å si det litt løst).

Du to første strekene er greie (du får maks 4 deler).

Den tredje streken lar du krysse begge de to første. Da får du 3 nye biter. Altså 7 tilsammen.

Den fjerde streken lar du krysse alle de tre første strekene. Da får du 4 nye biter - tilsammen 11 biter.
Svar