uniforme sannsynlighetsmodeller- sammensatte forsøk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
tobago
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 30/11-2004 16:38

DU STOKKER EN KORTSTOKK GODT OG TREKKER FØRST ETT KORT OG SÅ ETT KORT TIL UTEN Å LEGGE DET FØRSTE TILBAKE FØR DET ANDRE TREKKES.
a) HVOR MANGE UTFALL HAR DETTE FORSØKET?
b) HVA ER SANNSYNLIGHETEN FOR AT DU FÅR:
1. TO KLØVER
2. TO KORT I SAMME FARGE(DVS. 2KLØVER, 2HJERTER, 2RUTER, 2SPAR)
3. FØRST EN RUTER OG SÅ EN HJERTER
4. EN RUTER OG EN HJERTER

DETTE HAR JEG ALDRI HVERT BORTI FØR, SKJØNNER IKKE AT DET GÅR AN Å FINNE DET UT HELLER.
HVIS NOEN KUNNE HJELPE MEG SÅ HADDE DET HVERT FINT.
Matematikkk
Cayley
Cayley
Innlegg: 88
Registrert: 21/07-2004 22:01
Sted: Trondheim

a)
Antal mulige utfall er 52*51=2652
Fordi det er 52 mulige utfall for det første trekket, og 51 mulige utfall for det andre trekket.

b)
1. P(to kløver) =
P(kløver på første trekket)*P(kløver på andre trekket) =
13/52 * 12/51 = 1/17

2. P(to like) =
P(en sort på det første trekket) * P(samme på det andre) =
52/52 * 12/51 = 12/51

3. 13/52 * 13/51

4.13/52 * 13/51 + 13/52 * 13/51 eller 13/52 *13/51 * 2

håpa du forstod..
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

a) Det finnes 52*51=2652 mulige kombinasjoner /utfall som du kan få. Når du trekker det første kortet, kan du få 52 forskjellige kort. Hvert av disse kortene kan kombineres med de 51 forskjellige som er igjen i stokken.

b) 1.
Det å finne sannsynligheten for noe, er det samme som å dele antall gunstige på antall mulige. Antall mulige kombinasjoner, har vi allerede funnet i oppgaven ovenfor. Da gjenstår det å finne antall gunstige, som i denne oppgaven tilsvarer at du får to kløver. Antall kombinasjoner som gir to kløver, vil da være13*12=156. Jeg bruker her samme tankegang som i a). Sannsynligheten for to kløver, blir dermed 156/2652

2.
Sannsynligheten for at det skal være f.eks. to hjerter, vil være den samme som for kløveren. For å finne denne sannsynligheten, holder det dermed med å multiplisere svaret fra 1 med 4.

3.
På det første kortet, har du 13 gunstige muligheter (ruter), og på det andre kortet har du også 13 gunstige muligheter (hjerter). Antall gunstige kombinasjoner blir da 13*13=169. Dette må du så igjen dele på antall mulige som vi fant i oppgave a).

4.
Her er det likegyldig hvilket av kortene som kommer først. I oppgaven ovenfor, har vi alt regnet ut sannsynligheten dersom det første kortet er ruter. I tillegg må vi ha med sannsynligheten for at det første kortet er hjerter. Det har like mange kombinasjonsmuligheter som oppgave 3, og du kan dermed bare multiplisere den sannsynligheten med 2.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Jeg ser noen rakk å være før meg, men er egentlig greit. Ser vi har tenkt litt forskjellig et par steder, men svarene er vi enige om. :)
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Gjest

TUSEN HJERTELIG TAKK ALLE SAMMEN
Svar