Fysikk eksamen muntlig! Trenger hjelp med et forsøk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
uranus89
Cayley
Cayley
Innlegg: 97
Registrert: 22/01-2005 20:49
Sted: Norge
Kontakt:

Hei, jeg har kommet opp i fysikk muntlig og har den gamle reformen. Så jeg må lese hele boka og gjennomføre et forsøk.
Problemet er at av 20 forsøk som vi har hatt så er det ett forsøk som jeg ikke har gjort. Det er hydrogenspektret eller natriumlys - går ut på det samme prinsippet! Jeg har prøvd å finne fysikklærern min men har ikke klart å kontakte ham. Sad

La oss ta hydrogenspektret - slik som jeg har skjønt så sender vi strøm gjennom H2 gassene så de blir eksitert så faller tilbake og sender ut lys.
Så skal jeg holde gitteret foran øyet for å finne hvor det er konstruktiv interferens og finne 1. ordens maksimum eller andre eller tredje. osv.

Men det jeg ikke har skjønt er, hvor skal jeg se mot hen? Hvor dukker de forskjellige lysmaksimum opp?
Noen som kan forklare i detalj?

Veldig takknemlig!
Tommy H
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 166
Registrert: 14/11-2006 15:29
Sted: Moss

Har på følelsen at du sikter til Youngs forsøk. Meningen er vel da å vinne bølgelengden på lyset. Det gjør man ved å sende natriumlyset gjennom et gitter, og da vil man observere et interferensmønster på en skjerm man setter bak gitteret. Ved formelen d*sin(v)= n*bølgelengde, kan man da finne bølgelengden. Det her finner du helt sikkert i studieboka di.
uranus89
Cayley
Cayley
Innlegg: 97
Registrert: 22/01-2005 20:49
Sted: Norge
Kontakt:

joda, bruksamme prinsipp som i youngsforsøk.
men jeg leser i fysikk-studieboka så står det at natriumlyset da skal gå gjennom ei spalte? så skal du stå men en avstand r fra den og se med gitter. så lurer jeg på hvor du skal se de prikkene?
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Du vil se flere bilder på hver side av røret med den lysende gassen.

Dette fordi interferensmønsteret vil dannes mellom deg og gitteret. Det blir derfor lysmaksima på netthinna i ditt eget øye på hver side av nullteorden maks som er rett fram. For deg som observatør vil det bli et virtuelt bilde av dette som du kan observere på hver side (og rett fram, nullte ordens maks) av nullte ordens maks.

Beklager, det dårlige språket her. Jeg kan prøve å forklare det bedre i morgen, dersom det skulle være nødvendig. Det er litt sent nå, nattinatti :D
uranus89
Cayley
Cayley
Innlegg: 97
Registrert: 22/01-2005 20:49
Sted: Norge
Kontakt:

Takk, språket er forståelig;). Men må det være en lodrett smal åpning i lysrøret? Fordi i natriumforsøket så står det at foran natriumlampe er det en lodrett smal åpning i lysrøret? så må det være det samme i hydrogenspektret? men hvorfor skal det være det?
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

kom opp i Fy muntlig selv, hadde hatt 3 av 13 forsøk før så var dømt til å trekke et jeg ikke hadde hatt, men gikk greit:) skal bare fortelle basicen bak det.
Svar