Brøkregelen ved derivasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

øhum. dreiv på med leksa her, men det var noko eg ikkje forstår.

brøkregelen ved derivasjon er jo slik-> (u/v)'= (u'*v-u*v')/v^2

vel og bra. men når eg løyser ei oppgåve. t.d.

f(x)= 1/x^2 får eg (0*x^2)-(1*2x)/(x^2)^2 altså svaret -2x/x^4 men i fasit såtr det -2/x^3..... kvar ligg feilen. vert særs glad for hjelp. å ikkje skjønne leksa er så irriterande!
Jalli
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 14/12-2004 20:33

Du har ikke gjordt noe feil, det er bare å forkorte vekk en x i brøken ;)
"Jeg er ikke rasist, rasisme er ulovlig. Bare svarte folk gjør ulovlige ting..." Til dere som ikke forstår ironi, så kan jeg kort fortelle at dette er humoristisk ment!
Gjest

Jalli skrev:Du har ikke gjordt noe feil, det er bare å forkorte vekk en x i brøken ;)


BARE SVARTE FOLK GJØR ULOVLIG TING? SITTER DU FAST KLEMT FORAN MATEMATIKK.NET AT DU IKKE FÅR MED DEG DET SOM SKJER RUNDT DEG , ELLER?
kim
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 17/01-2005 22:10

HÆ?
simens
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 27/11-2004 21:35
Sted: OSLO

En annen måte å lese slike brøker på er ved at

1/x^2 = x^(-2)

Da kan derivasjonen gjennomføres på den velkjente måten ved å gange x med eksponenten og redusere den med én. Står da igjen med

-2x^(-3) = -2/x^3

Dette synes iallfall jeg er en mye enklere måte å tenke på og synes det er tråkig at jeg ikke ble gjort mer oppmerksom på dette før jeg begynte på universitetet. Mange guffene brøkderivasjoner kan ofte omgjøres til noe som er mye enklere (mindre skriving) å derivere.
Svar