Side 1 av 1

2mx

Lagt inn: 24/08-2007 19:30
av Wentworth
-,

Lagt inn: 24/08-2007 19:32
av daofeishi
Prøv selv. Kjenner du en test for å finne ut om to vektorer er parallelle?

Re: 2mx

Lagt inn: 24/08-2007 20:54
av ettam
Tror jeg vil hjelpe deg litt lengere:

Finn t i likningssettet:

[t+1,2] = s [3,2t-2]

Hvorfor er dette en fremgangsmåte?

Re: 2mx

Lagt inn: 24/08-2007 20:55
av Janhaa
scofield skrev:Oppgave 1
a) Finn t så vektorene blir parallelle.
[t+1,2] og [3,2t-2]
Er det ingen som kan dette?
Se på linken på tilsvarende oppgave:

http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... hp?t=15017

l

Lagt inn: 24/08-2007 21:22
av Wentworth
ok

Lagt inn: 25/08-2007 01:42
av Janhaa
Du får 2 likninger med 2 ukjent:

I: t + 1 = 3s
II: 2 = 2s(t - 1)

I gir: t = 3s - 1
sett dette inn i II:
2 = 2s(3s - 2) = 6s[sup]2[/sup] - 4s
3s[sup]2[/sup] - 2s - 1 = 0

så finner du s, og deretter t.

Lagt inn: 25/08-2007 22:09
av Realist1
Et lite tips:
Jeg vet ikke hvor mange andre du har sendt PM til, men det er ikke første gangen du har sendt PM for å be om personlig hjelp. Post den som et vanlig spørsmål du, enten med et nytt topic for hvert spørsmål eller lage en samletopic for alle spørsmålene dine (du er suverent videregåendeforumets største spørsmåls-spørrer (om det er et ord)). De som er interessert i å svare på oppgaver leser her, og svarer når de kan.

Det vil nok hjelpe deg vel så mye å stille det opp så alle kan se det, og være tålmodig, enn å trykke det opp "i trynet" på alle og enhver. Sammenlign det med en salgsannonse. Ingen vil ha når det blir trykt opp til dem. Folk som er interessert leser aviser osv.

Lagt inn: 25/08-2007 22:33
av daofeishi
Realist1 skrev:Et lite tips:
Jeg vet ikke hvor mange andre du har sendt PM til, men det er ikke første gangen du har sendt PM for å be om personlig hjelp. Post den som et vanlig spørsmål du, enten med et nytt topic for hvert spørsmål eller lage en samletopic for alle spørsmålene dine
Støttet!

Vi ønsker alle å hjelpe, men ingen på forumet er din personlige tutor (dersom de ikke har sagt seg villige til det på forhånd.) Ta tida til hjelp. Som oftest får du et svar etter en stund. Hopp heller videre på nye oppgaver dersom det er noen du står fast med.

Lagt inn: 25/08-2007 22:40
av Charlatan
Enig med postene ovenfor. Istedenfor å sende PM (til tilsynelatende en god del her på forumet) så kan du lage en egen spørsmålstråd.

Jeg foreslår dessuten at du leser en god del mer i boken din, siden spørsmålene dine for det meste er meget godt forklart.

Hei

Lagt inn: 25/08-2007 23:16
av Wentworth
:oops:

Jeg hadde prøve nerver!




Men jeg overlevde. Takket være pm ène.

Nesten gang skal jeg ta det kuli :P

Som et avisartikkel!

Lagt inn: 25/08-2007 23:25
av daofeishi
En annen løsning til oppgaven over er å ekspandere til 3 dimensjoner og benytte seg av vektorproduktet:

[tex][t+1, \ 2, \ 0] \times [3, \ 2t-2, \ 0] \qquad = \qquad \left| \begin{array}{c c c} \vec i & \vec j & \vec k \\ t+1 & 2 & 0 \\ 3 & 2t - 2 & 0 \end{array} \right| \qquad = \qquad [0, \ 0, \ 2t^2 - 8][/tex]

Dersom alle komponentene i denne vektoren er 0 for en gitt t, vil vektorene være parallelle. Vi ser at dette skjer for t=[symbol:plussminus]2

Avslutningsoppgave om vektor

Lagt inn: 25/08-2007 23:48
av Wentworth
Jeg har to spørsmål.


Oppgave c)
[t+1,2] og [3,2t-2]

Løsning :

[t+1,2] og s*[3,2t-2]

Får to likninger :

(1) t+1=3s
(2) 2=2s (t-1) "Hvordan blir det -1 ,skal det ikke være -2 istede?"

(1) gir t=3s-1
Setter dette inn i (2)
2=2s(3s-2)=6s^2-4s
3s^2-2s-1=0 "Hvordan fant man andregradslikning utifra den forrige likningen?"